Actualizat
26
octombrie
2019
| |


E
C O U R I
Dan C. Mihailescu la Mic dejun cu un
campion, TVR2
in excelenta emisiune a Dnei Daniela Zeca Buzura,
12 octombrie 2019

https://youtu.be/rRfAzp-FCDw?t=2 "Am
stat multa vreme in cumpana si m-am gindit cu cine sa incep ca invitat,
cu Dumneavoastra Dan. C. Mihailescu
sau cu Doamna
Tania Radu (...)", Daniela Zeca Buzura
Dan C. Mihailescu: o duminica de carte
despre vinul bun al trecutului
Cristian
Patrasconiu, Revista 22, nr. 14, 16-29 iulie 2019
Spicuiri:
"Pe final de mai, cu lansare la targul de carte de
vara, Dan C. Mihailescu ne-a oferit (si a fost una dintre cartile
best-selling) Podul cu vechituri"
"Daca ar fi sa incercam sa prindem intr-o singura
formula <duhul> acestei carti - una dintre cele posibile, desigur
-, s-ar putea spune ca, odata cu Podul cu vechituri, avem de-a
face, cu exercitii superioare, impecabil executate, de pedagogie in
numele unei traditii vii."
"De asemenea, pentru a incadra contextul de
posibilitate al acestei carti, sa mentionam ca ea vine dupa numeroase
dovezi de solidaritate declinate in ceea ce Dan C. Mihailescu numeste "revelatia
coplesitoare a prieteniei" - pentru volumul de fata, in mod aparte,
cu doamna Teodora Stanciu (careia ii si este dedicata cartea), acum
realizatoare a unei distinse si distincte emisiuni la Radio Trinitas,
in prim plan"
Intreaga cronica la:
https://revista22.ro/cultura/dan-c-mihailescu-o-duminica-de-carte-despre-vinul-bun-al-trecutului
* * *
Dilema
veche va propune:
Numarul 804,
16-24 iulie 2019, pag. 2
<Podul cu vechituri de Dan C. Mihailescu.
Nostalgia ca datorie de bun-simt. Obligatia de a nu lasa trecutul sa
treaca. O colecite de ginduri ale unuia dintre cei mai mari si
fermecatori cititori ai vremii noastre. Ca un mare anahoret al lecturii,
Dan C. Mihailescu sta cu mintea in Raiul marii culturi clasice ("prefer
stoicismul, clasicismul si romantismul in aspra indiferenta de tot ce
tine de moda"), dar e cu ochii pe "mizeria si pustiul zilei de acum". O
carte care te recentreaza interior, daca mai e ceva de recentrat. Daca
nu, nu. (Sever Voinescu, redactor sef)>

https://bucurenci.ro/2007/01/20/respect-danceul/#
Câte
ratinguri face “Omul care aduce cartea”?
Petre
Barbu, Adevarul, 31 mai 2012
După
aproape 12 ani de la lansare, emisiunea criticului literar Dan C. Mihăilescu,
„Omul care aduce cartea” (Pro TV), se
bucură de o audienţă de invidiat pentru un program
difuzat în cursul dimineţilor.
În
perioada 1 ianuarie – 27 mai 2012, audienţa medie a emisiunii
realizate de Dan C. Mihăilescu a fost de 247.000 de telespectatori
pe minut la nivel urban (2,3% rating). Este o audienţă la care
ar râvni multe programe din prime time de pe alte posturi TV.
Cea
mai mai pondere a telespectatorilor este deţintă de persoanele
cu vârste între 35 şi 44 de ani: 21,2%. De asemenea, orăşenii
cu vârste înainte sunt fideli prezentărilor de cărţi pe
care le fac Dan C. Mihăilescu: 18,4% pentru grupa de vârstă
45 – 54 de ani şi 18,3% pentru grupa 55 – 64 de ani. Tinerii cu
vârste între 18 şi 24 de ani sunt în proporţie de 3,8%.
Aproape
52% din publicul lui Dan C. Mihăilescu este reprezentat de persoane
cu studii medii. „Intelectualii”, adică cei cu studii
superioare, se regăsesc în proporţie de 24,4%. Femeile sunt
majoritare în structura emisiunii „Omul care aduce cartea”: 54,2%.
Pământul
transparent
Cristian CRACIUN Idei in Dialog, 01 iulie 2009
Personaj
polimorf (cum se caracterizează singur în numeroasele sale texte
confesive),
Dan C. Mihăilescu este un istoric literar aparte. Nu are absolut
nimic de „hârţogar“, dimpotrivă, o splendidă
capacitate histrionică, de neimitat în spaţiul nostru
publicistic, de a reda viaţa din litera documentelor. Pentru el nu
există praf pe documente. După mai bine de un deceniu de împătimire
pentru literatura memorialistică (exemplificată în vol. I din
Literatura română în postceauşism), era inevitabil
ca atenţia să-i fie atrasă de foşnetul epistolar.
Şi a început ceea ce înţelegem că vrea să fie un
ciclu: Omul din scrisori. Primul om: Eminescu. Când, în 2000,
a apărut la Polirom acel extraordinar corpus de inedite, Dulcea
mea Doamnă/ Eminul meu iubit, Dan C. Mihăilescu i-a
dedicat un întreg serial entuziast de vreo cinci episoade în revista
22. Acela este coloana vertebrală a volumului de faţă.
Care volum începe cu o pledoarie frenetică, normală pentru un
asemenea conservator ludic, pentru căldura, umanitatea,
pasionalitatea scrisorii împotriva răcelii funcţionale,
strict conjuncturale, a e-mail-ului.
Straniul titlu sub
care îşi aşază prezentarea, „Sublimul de pământ“,
este oximoronic justificat, în măsura în
care încearcă acest soi de „catabază“ a hyperionului naţional,
oferindu-i un trup şi un suflet, deduse din caligrafia mereu
elegantă a epistolei. Mi-am permis să văd în demersul său
şi drumul invers: de transparentizare a biograficului încărcat
de labirintice pătimiri pentru a-l face incitant la lectură.
Criticul are capacitatea de a vedea viaţa din texte şi de a
citi textul ca pe o viaţă. Coborând sublimul pe pământ,
face, în acelaşi timp, pământul existenţei cotidiene
(cu toate mizeriile lui) transparent. „Numai recucerind Omul din
autor, recucerindu-l cu farmec, dibăcie şi tot felul de
bune ispitiri biografice, mai putem spera să trezim apetitul
adolescentin la lectură şi exegeză adecvată“ (p.
32).
Pentru secolele pre-electronice,
scrisoarea era, se ştie, nu numai un mijloc de comunicare, ci un
adevărat ritual, uneori incredibil de complicat. Şi, fiindcă
partea cea mai interesantă din epistolarul eminescian este totuşi
erosul, ne putem întreba dacă pasionalitatea secolului XIX naşte
splendoarea genului epistolar sau genul epistolar creează această
pasionalitate (vezi cartea Ioanei Pârvulescu despre secolul XIX).
Epistolarul pune alte accente decât jurnalul. În scrisoare, eul cată
să se plieze „adrisantului“. Scrisoarea e spaţiu median între
nuditatea, ecorşeul de sine al jurnalului şi travestiul operei
(vezi p. 14): „Nu istoria, nu istoriile mă interesează, ci
firea omului […] aşa cum se înfăţişează ea
în scrisul făptuit exclusiv pentru (un) celălalt“ (p. 18)
Eminescu este un
subiect dificil nu numai pentru că este… Eminescu, poetul strivit
sub un munte de exegeză,
ci şi pentru că nu este un corespondent calofil sau harnic. De
multe ori, şi nu numai retoric, îşi cere iertare că nu-i
place să scrie scrisori. Când o face, are însă eleganţa
şi bunul simţ specifice veacului: „Faptul că Eminescu
– tip introvertit, capricios, prepuielnic şi sceptic – nu face
parte din categoria expeditorilor «feerici», adică spontani,
invazivi, logoreici, digresivi, pentru care comunicarea, setea de
spectacol şi de audienţă dezechilibrează copleşitor
discreţia şi măsura în dispunerea accentelor, şi e
prea puţin atras de dezvăluirea «sufletului apostat» tocmai
în cadrele frivolităţii epistolare nu exclude, totuşi,
prezenţa unor surprinzătoare revelaţii în scrisorile
sale“ (p. 101)
Virtuoz al citatului, autorul cărţii lucrează
mult la „masa de montaj“, citează abundent, asamblează,
face conjecturi, lăsând textele să vorbească, pentru ca
uimitul cititor să descopere nişte personaje vii, dincolo de
mitul Eminescu – Veronica. Această cedare a iniţiativei
textului din scrisori este actul critic fundamental. Cum apare portretul
poetului la capătul acestei operaţii? Un om cu o incomodă
conştiinţă de sine, dar şi a propriilor limite,
„un meseriaş atent, nu un boem prefăcut, un bun
administrator al propriului destin şi mai deloc o figură atinsă
de pitorescul experimentării diverselor ipostaze captatorii“ (p.
125). Şi, într-o recapitulare a feţelor personajului din
scrisori: „Avem prin urmare, la o repede ochire, un eu caligrafic,
în scrisorile către Maiorescu (adică armonios, impecabil în
demonstraţii, îmbibat bibliografic, cu o maturitate accentuată
responsabil), unul supus-administrativ, când vine vorba de familie, eul auctorial care corespondează cu
Negruzzi, eul polemic, în situaţii de conflict
profesional, iar la antipod eul ludico-erotic, savuros
ca o pastişă ghiduşă după romanele de amor ale
vremii“ (p. 138).
Aici vine piatra de poticnire pentru cel ce parcurge
corespondenţa Eminescu – Veronica (inclusiv masivul volum de
inedite din 2000). Intrăm într-o adevărată chestiune de
filozofie a limbajului. Ceea ce a şocat pe cei mai mulţi
cititori avizaţi a fost, sigur, vocabularul, imagistica epistolelor
eminesciene. Curajul lui DCM este de a face o comparatistică
aplicată a acestei stilistici cu cea a celebrelor cupluri
caragialiene şi să dezvăluie o similitudine şocantă.
Explicaţia? Ştiam până acum că „vitrionul“
caragialian a distrus un cuvânt, altminteri perfect nevinovat în sine, amor. Nimeni n-a putut să-l mai folosească
de atunci, într-atât a fost acoperit de rizibil.
Iată, vedem acum că un întreg limbaj – o întreagă
stilistică aplicată, ce pare a fi fost curentă în epocă
şi deloc ridicolă, cum ne pare nouă astăzi – a
fost aneantizat de corozivitatea satirei caragialiene. De aceea, comparaţia
între cele două tipuri de limbaj trebuie contextualizată cu
atenţie maximă. Limbajul din scrisorile „Miţicului“ către
„Momoţel“ nu atestă vreo obnubilare a inteligenţei, a
simţului estetic şi a spiritului autocritic ale „hyperionului
românesc“
Parafrazând zicerea celebră: discursul îndrăgostit
îşi are legile lui de care Discursului în general nu-i pasă.
Aceasta îmi pare a fi morala capitolului „Veronica, Mihai şi
cuplurile caragialiene“ şi a întregului portret dedus din această
analiză efervescentă. În mod cu totul ciudat, cei care au strâmbat
din nas în faţa limbajului din corpusul de scrisori inedite au
cedat unei imagini prefabricate, în mod evident ar fi preferat un
Eminescu citând pe fiecare pagină din Schopenhauer şi Buddha,
dedându-se la vaste speculaţiuni filozofice despre neant şi
iubire, abstrus, mohorât, pletoric şi „profund“. În loc de
asta, au dat de abuzul de diminutive (deşi se ştie că
asta este o lege a discursului amoros), de umori ghiduşe sau
resentimentare, de exasperări terestre şi fiziologice.
Este nepermis de frivol să-l considerăm pe poet
mult mai „simpatic“ dintr-o astfel de perspectivă? De altfel, unul dintre câştigurile
acestei lecturi este o schimbare a opticii din care este privită
şi Veronica Micle. Personaj mai complex decât „femeia fatală“
sau indiferentă, obsedată să-l prindă pe poet în
jugul marital, cu care ne-a obişnuit vulgata istoriei literare: „Dacă
nu relaţionezi şi nu contextualizezi sistematic realităţile,
toate frecventele alternanţe de ton – uneori de-a dreptul
antipodice – ale corespondenţei, ea riscă să devină
de-a dreptul aiuritoare“ (p. 87).
Titlul unui capitol ne
spune că există o frumuseţe a celor jenante. Asta după
ce ni se atrăsese atenţia că nimic scandalos, la modul în
care percepem noi lucrurile azi, nu răzbate din acest epistolar:
„Nu ni se revelează cine ştie ce secrete arzătoare,
vreo Veronică lesbiană, vreun Mihai impotent, vreun avort,
vreun Eminescu agent secret al Vienei ş.a.m.d.“ (p. 39). Codul
bunului-simţ şi al discreţiei era păstrat în
secolul al XIX-lea până şi în genul acesta de comunicare
intimă. Limbajul aluziv era de rigoare. Tocmai în această
baie de normalitate stă, până la urmă, satisfacţia
majoră a lectorului atent la astfel de nuanţe. Şi aici se
află şi sensul bucuriei evidente cu care autorul acestui
portret din scrisori se apropie de subiectul său. Moda fadă
şi precară intelectual a demitizării nu intră în
discuţie aici, sigur că „imaginea“ tradiţional-şcolară-bucolică-academică-ideologizată
a poetului este serios zguduită, dar nu pentru a fi demartelată,
ci pentru a fi îmbogăţită. Sublimul de pământ nu
înseamnă împroşcarea îngerului cu noroi, ci modelarea
terestrităţii sale fundamentale pentru a-i revela
luminozitatea. Nu am citit de mult timp o carte atât de frumos (ce cuvânt rar
folosit azi!) normală despre Eminescu.
Dan C. Mihăilescu are din plin acea „plaisir du texte“, este
printre puţinii oameni pe care-i ştiu care după o viaţă
de lecturi pantagruelice nu simte nici un pic de sastisire sceptică
faţă de literatură (sau cel puţin o maschează
foarte bine), devorează în continuare cu o bucurie adolescentină
(de aceea se şi adresează de foarte multe ori direct celor
foarte tineri, inclusiv în această carte) cantităţi
incredibile de texte şi-şi împărtăşeşte
sinteza lor ultimă care este bucuria. De aici distanţa ironică
faţă de „metodologii“, ceea ce nu exclude nicicum şi
niciodată rigoarea în plierea pe text şi pe context. De
altfel, jocul acesta de tip suveică face savoarea „stilului DCM“,
alergarea neîncetată între cele mai neaşteptate texte şi
contexte, ţesutul rapid la pânzăria textului mereu ca o plasă
căreia tu, mai mult sau mai puţin ipocritul cititor, i te
abandonezi cu voluptate. Omul din scrisori este omul din litere,
contradictoriu şi adesea contrariant. Aşteptăm volumul
despre Caragiale…
Un
om pasional
Marius CHIVU | feedbook| Dilema veche, nr.174, 14
mai 2009
●
Dan C. Mihăilescu, Despre omul din scrisori. Mihai Eminescu,
Editura Humanitas, 2009.
În
mai puţin de doi ani de zile s-au scris cîteva cărţi
foarte bune despre Eminescu, semn, zic eu, al unei destinderi şi
deschideri culturale a mentalului critic de la noi, trecut după
’89 prin nenumărate
bătălii critice, teoretice şi ideologice de uzură,
care au făcut ca istoria şi critica literară să
resimtă tot
felul de inhibiţii. Cu atît mai mult cu cît subiectul Eminescu a
cunoscut toate formele de expunere publicistică şi pe toate
tonurile posibile. S-a scris oricum, numai relaxat şi profesionist
nu. Cel mai recent exemplu de publicistică ciudată fiind
ancheta „Metamorfozele curentului anti-eminescian“ realizată de
revista Discobolul nr. 133-134-135, anchetă plină de
confuzii, resentimente, patetisme şi inepţii, unde tot felul
de nume obscure (există şi excepţii, fireşte) îşi
aduc omagiile, îşi dau cu părerea, se lamentează şi-i
afurisesc pe „antieminescieni“ (oricine ar fi aceştia) într-un
limbaj pamfleto-vindicativ-profetic, cel puţin ridicol. Din
fericire, numai anul trecut au apărut cîteva cărţi care
au revigorat exegeza eminesciană, cărţi inteligente,
documentate, scrise altfel. Iulian Costache a adunat toate elogiile (şi
premiile) cu Eminescu – Negocierea unei imagini (Editura Cartea
Românească), Ilina Gregori a revenit cu Ştim noi cine a
fost Eminescu? (Editura Art), iar de curînd Ioana Vasiloiu a
publicat un volum substanţial, îndelung aşteptat şi
nepreţuit ca utilitate despre Receptarea critică a lui
Eminescu, pînă la 1930 (Editura MNLR). Practic, Ioana Vasiloiu
a cercetat, analitic şi comparativ, şi a sistematizat toate
textele critice (articole, prefeţe la ediţii, studii, notiţe
etc.), ediţiile apărute în perioada 1866-1930, dar şi
memorialistica şi corespondenţa contemporanilor, într-un
volum care dă adevărata măsură a receptării
şi editării lui Eminescu de pînă la 1930. Efortul
trebuie să fi fost uriaş, dar reuşita este remarcabilă
şi ar fi păcat ca autoarea să nu continue.
Despre omul din scrisori este însă, de departe, cea mai
frumoasă carte care s-a scris despre Eminescu. Avînd la bază
articolele, publicate în revista 22, dedicate în anul 2000 celor 93 de
scrisori inedite dintre Eminescu şi Veronica Micle („această
postulare cvasitotalitară a erosului în cele mai naturale ipostaze
ale sale“), volumaşul de faţă nu este atît un eseu, cît
o incursiune personalizată, savuroasă, scrisă cu verva
şi cu voluptatea stilistică binecunoscute, în intimitatea
celui mai celebru şi misterios cuplu din literatura română.
Ceea ce porneşte ca o pledoarie nostalgică pentru tipul de
comunicare epistolară devine curînd o poetică a criticii
histrionice care ar putea recupera publicul larg pierdut al literaturii,
printr-o „reumanizare a trecutului“: întoarcerea omului din spatele
autorului prin reconsiderarea contextualului biografic şi amoros.
Istoric bonom al vieţii literare şi mare amator de
memorialistică, Dan C. Mihăilescu propune ca intrare în lumea
literaturii culisele, bîrfa şi bileţelul („Numai recucerind
Omul din autor, recucerindu-l cu farmec, dibăcie şi tot felul
de bune ispitiri biografice, mai putem spera să trezim apetitul
adolescentin de lectură şi exegeză adecvată“).
Altfel spus, strălucirea textului artistic va fi posibilă prin
devoalarea contextului uman. Metoda nu e originală, numai că
la noi n-a prins. Literatura română este (supra)populată de
personaje fascinante, dar, cu excepţia lui Mateiu I. Caragiale,
scriitorii trecutului nu i-au ispitit pe criticii sau pe scriitorii
prezentului să le valorifice potenţialul biografic. Ceea ce
poate părea exces de impresionism, intimism şi biografism este,
ca şi în cărţile Ioanei Pârvulescu, doar o formă
personalizată superioară de a intra, cu multă înţelegere,
în intimitatea umană a unor scriitori concuraţi în mentalul
colectiv de propriile statui şi de prejudecăţile critice
depuse în timp pe opera lor. Metafora „intrării dinspre grădină“
este frumoasă tocmai pentru că exprimă o blîndă
indiscreţie. Căci, fără a cădea în trivialul
şi privatul senzaţionalist desprins cu totul de artă,
politic şi social şi, mai ales, fără a sacrifica
informaţia documentară, istoricul literar indiscret, dar
tandru conferă portretului scriitorului de manual viaţă (privată)
şi autenticitate (emoţională). Dincolo de seducţia
exercitată asupră-i de literatura epistolară, această
apropiere de omul Eminescu din scrisori criticul o datorează, aşadar,
intenţiei de eliberare şi de reumanizare a „poetului naţional“,
devenit „sluga ideologiei“, depăşind atît de nocivele
demersuri (de)mitizatoare. Salutînd „valurile de umanitate“ din
scrisori şi redîndu-i omenescul necesar empatiei cititorului, Dan
C. Mihăilescu îi face lui Eminescu un serviciu uriaş.
Cu entuziasm şi cu vădite delicii detectivisto-voyeuriste,
criticul realizează tot felul de digresiuni şi corespondenţe,
cadrează şi pune în paralel (amendînd opiniile lui G. Călinescu
şi reacţiile unor Cristian Tudor Popescu sau Laurenţiu
Ulici), stabileşte cronologii, reconstituie cît mai mult din
puzzle-ul sentimental, din naturaleţea, concretul şi
profunzimea emoţional-erotică a cuplului „încremenit de
zeci de ani în suprafaţa etichetelor de mit naţional, legendă
istorico-literară, categorie etno-sentimentală etc.“. Avînd
mereu la îndemînă citate din scrisori, Dan C. Mihăilescu
reface, de fapt, portretul amoros al lui Eminescu şi al Veronicăi
(căreia îi reabilitează pe merit şi feminitatea, şi
dragostea pentru poet) armonizînd contrariile şi contradicţiile
pînă în punctul în care compară epistolarul amoros
eminescian cu discursul personajelor caragialiene. Pus şi pe
fundalul mentalităţilor şi moravurilor din epocă,
iubirea celor doi este citită în cheia erotică din piesele
scrise chiar în perioada aventurii cu cel de-al treilea partener al
triunghiului amoros: Veronica apare ca o Zoe Trahanache, Eminescu, un
fel de Rică Venturiano sau Chiriac. Astfel, criticul relevă
deopotrivă „natura profundă a pasionalităţii“
personajului caragialian şi „natura firească“ a cuplului
eminescian; mai mult, în secvenţa intitulată „Idei cu patimă“,
schiţează un veritabil tablou de epocă modernă românească
pornind tocmai de la cuvîntul-cheie pentru înţelegerea adecvată
a relaţiei celor doi: pasiunea. Aceasta fiind, de fapt, sursa
relativului echivoc al relaţiei lor şi legătura dintre
frivolitatea şi dramatismul care le-a definit dragostea.
Un ultim capitol se ocupă de strategiile discursului epistolar,
pluralitatea eului poetului fiind urmărită atît în
corespondenţa publică şi familială, cît şi în
corespondenţa cu Veronica: „un eu caligrafic, în scrisorile către
Maiorescu (adică armonios, impecabil în demonstraţii, îmbibat
bibliografic, cu o maturitate accentuată responsabil), unul
supus-administrativ, cînd vine vorba de familie, eul auctorial care
corespondează cu Negruzzi, eul polemic, în situaţii de
conflict profesional, iar la antipod, eul ludico-erotic, savuros ca o
pastişă ghiduşă după romanele de amor ale
vremii“.
Despre omul din scrisori este un adevărat ghid de lectură a
scrisorilor lui Eminescu şi a pasionalei iubiri pentru Veronica
Micle. Restul e literatură.
Eminescu
la intrarea dinspre grădină
Paul
Cernat, Observatorul
Cultural,
31 aprilie 2009
Dan C. MIHĂILESCU,
Despre omul din scrisori. Mihai Eminescu, Editura Humanitas, Bucureşti,
2009, 172 p
Între pedanteria cam inhibată din Perspective
eminesciene, volumul de debut al lui Dan C. Mihăilescu din
1982, şi eseistica spumos-subiectivă din cea mai recentă
apariţie editorială a sa (Despre omul din scrisori Mihai
Eminescu, 2009) diferenţa este apreciabilă. Ca de altfel
şi cea dintre DCM-ul de dinainte de 1989 şi cel de după.
Cronicarul literar de tranziţie – nu în sens de întîm-pinător
judecătoresc, ci de Claymoor plezirist, cu altoi de moralist
conservator – a lăsat în urmă aplicaţia conştiincioasă
a studiosului de bibliotecă, transformîndu-se în entertainer cu
boxă de istoric literar şi de istoric al vieţii literare,
cu ale ei culise cu tot. Cuvîntul-cheie este aici „culise“.
(...)
Adevăratul DCM nu se află acolo, nici în
Dramaturgia lui Lucian Blaga, ci în articolele şi eseurile intens
personalizate scrise după 1989, inclusiv în Omul din scrisori...
Iată un pasaj cît un manifest de poetică personală: „Numai
recucerind Omul din autor, recucerindu-l cu farmec, dibăcie şi
tot felul de bune ispitiri biografice, mai putem spera să trezim
apetitul adolescentin de lectură şi exegeză adecvată.
Ce va să zică Pseudo-Kynegetikos ca o cerinţă de
manual? Ceva indigest, străin, rece şi indiferent. În schimb,
a-l descoperi pe Odobescu după ce ţi se povesteşte
contextul sinuciderii sale este o şansă de trezit interesul.
Lucru valabil şi cu o istorie a literaturii şi politicii româneşti
prin intermediul eternului motiv cherchez la femme“. Partizanii
autonomiei operei au, desigur, motivele lor să ridice sprîncenele
în faţa unei asemenea pledoarii pentru revificarea textului prin
devoalarea contextului. Şi nu numai ei. Tradiţionalism – vor
spune unii. Diletantism impresionist – vor ricana alţii,
contrariaţi de lipsa aparatului teoretic sofisticat. Dar să stăm
strîmb şi să judecăm drept: dacă, după vorba
lui Antoine Compagnon, antimodernii au fost sarea modernităţii,
„mai moderni decît modernii înşişi“, antipostmoderni
precum DCM sînt sarea şi piperul postmodernităţii, mai
pe gustul ei decît rigoriştii adepţi ai acesteia. Lasă că
oricît de „popular“ se prezintă, volumaşul despre
corespondenţa eminesciană nu face în nici un fel rabat de la
informaţia şi sagacitatea documentară specifice
istoricului literar experimentat. Mai mult, el arată ce poate face
istoria literară cînd intră pe mîna unui critic talentat pînă
la… indiscreţie, care ştie să-i insufle autenticitate
„general umană“ şi viaţă.
Criticul
se declară sedus de literatura epistolară
După ce s-a lăsat cucerit de forfota subiectivă,
dar narcisică a jurnalelor şi a memorialisticii de sertar,
criticul se declară acum sedus de literatura epistolară, cu
virtuţile ei date de eliberarea intimităţii în jocul
comunicării interpersonale. Declarîndu-se din capul locului
alergic la e-mailul relativizant şi aseptic, el ne împărtăşeşte,
în contrapartidă, propriile experienţe epistolare (la loc de
cinste fiind sutele de scrisori din studenţie către Tania Radu…)
şi ne promite mai multe plimbări de plăcere pe trasee
„de la Eminescu către I.D. Sîrbu“. De ce de la Eminescu şi
nu, să zicem, de la Alecsandri, Kogălniceanu sau Odobescu,
superiori poetului naţional la capitolul talent epistolar? Din…
pasiune şi din multe alte motive, cum ar fi reumanizarea poetului
naţional prin depăşirea păguboasei, exasperantei
opoziţii mitizare-demitizare. Nu trebuie să-l credeţi pe
cuvînt pe DCM, cînd afirmă, superb: „nu studii de specialitate
istorico-socio-literară am de gînd să fac. Ca gazetar, nu am
stofă de erudit şi nu am de gînd să-mi croiesc un frac
pentru lucrul în grădină“. Istoricul literar şi-a
transmutat experienţa de bibliotecă în eseistică
spumos-autenticistă şi, chiar dacă îşi cultivă
grădina în… maiou, roadele pe care le obţine sînt bune
şi pentru pedanţii cu frac… Formula introductivă a cărţii
– Intrarea dinspre grădină – e foarte frumoasă şi
se reţine. Iar cea mai consistentă secţiune este, de
departe, serialul foiletonistic intitulat Sublimul de pămînt,
delectabil aliaj de moralism pieziş şi digresiuni ce
scormonesc, între altele, prin istoria familiei Zarifopol, la intersecţia
cu triunghiul erotic Eminescu-Veronica Micle-Caragiale.
(...)
Treptat, din acumularea pieselor, constaţi că
semnificaţiile psihobiografice şi literare ale scrisorilor
tind să fie epuizate, abil încercuite fiind de tentaculele
discursului critic. Mai puţin spectaculoase, mai previzibile decît
Sublimul de pămînt, ca şi scrisorile eminesciene din această
serie de altfel, sînt secvenţele despre corespondenţa publică
şi familială a poetului (v. Eul ieşind din sine şi
Retorici potrivite), unde întîlnim totuşi cîteva consideraţii
pertinente despre strategiile discursului epistolar („Faţă
de jurnal şi memorii, unde eul rămîne liber deplin faţă
de propria voinţă de oglindire, în scrisori «emiţătorul»
se vede obligat să ţină seama de natura şi voinţa
«receptorului»“) şi unele amendări oportune ale imaginii
„poetului cu capul în nori“ („un meseriaş atent, nu un boem
prefăcut, un bun administrator al propriului destin şi mai
deloc o figură atinsă de pitorescul experimentării
diferitelor ipostaze captatorii“). Pluralitatea eului, urmărită
şi în corespondenţa cu Veronica, este convingător
sistematizată: „Avem, prin urmare, la o repede ochire, un eu
caligrafic, în scrisorile către Maiorescu (adică armonios,
impecabil în demonstraţii, îmbibat bibliografic, cu o maturitate
accentuată responsabil), unul supus-administrativ, cînd vine vorba
de familie, eul auctorial care corespondează cu Negruzzi, eul
polemic, în situaţii de conflict profesional, iar la antipod, eul
ludico-erotic, savuros ca o pastişă ghiduşă după
romanele de amor ale vremii“. Că nu e vorba doar de „alint
ludico-erotic“ (diminutivele cu care se alintau cei doi îndrăgostiţi
sînt adevărata revelaţie a scrisorilor) o arată avenit
capitolul final, în care dialogul Eminescu-Veronica revine în
prim-plan odată cu inspiraţia criticului. În lumina
recentelor revelaţii epistolare, Dan C. Mihăilescu nu ezită
să amendeze diagnosticele lui G. Călinescu din Viaţa….
prin consideraţiile cu privire la absolutismul „declaraţiilor
definitive“ ale poetului şi la „dramele geloziei“ sale (în
cazul Caragiale, dar nu numai), ca şi prin observaţiile
referitoare la balansul destabilizant între contrarii al unei pasiuni
ce trăieşte din propriile contradicţii şi în ciuda
lor. Tonul grav, chiar dramatic vine la timp să dea gravitatea reală
a poveştii de dragoste, după preparativele relaxante ale „jocurilor
ieftine“ de mai-nainte. Ajunşi în punctul final, realizăm că
digresivul, pitorescul grădinar critic ne-a condus pe o cale „minoră“,
aparent lejeră, în intimitatea vie a personalităţii
eminesciene, şi ne-a dat, în 150 de pagini, poate cel mai expresiv
ghid critic de lectură a scrisorilor marelui poet.
Dan
C. Mihăilescu/Omul
de hârtie
Cosmin
Ciotloş
|
Să
ne cunoastem scriitorii
Jurnalul
National,
4 decembrie 2008
(...)
Puţini
sunt astăzi cei pentru care Dan C. Mihăilescu e un necunoscut.
Numeroşi, însă, sunt aceia în a căror ecuaţie
panoramică Dan C. Mihăilescu reprezintă o necunoscută.
Fără
să dea verdicte tranşante, el se dovedeşte un remarcabil
cronicar literar. Fără să se preteze la compromisuri
lexicale, el întruchipează, prin comentariile sale televizate,
singurul caz românesc de succes mediatic constant. Fără să
fie, sub raport editorial, un scriitor, el manifestă o
disponibilitate prozastică de ordin intelectual ce lasă în
urmă talentul nativ al multor autori de, ca să zic aşa,
strictă vocaţie.
Şi
totuşi, în afară de explicaţiile trucat contrariate pe
care singur le oferă – încadrându-se stilistic în categoria,
cu un singur locuitor, a scriitorincului – o legătură există,
chiar în mijlocul acestei aparente falii. Apetenţa pentru clasicii
canonului, de la Eminescu la Blaga şi de la Blaga la Caragiale, înseamnă,
pentru Dan C. Mihăilescu altceva decât un zadarnic răsfăţ
de filolog. E vorba despre cucerirea, lentă, a pistei de difuzare
culturală pe care o instaurează, prin natura lui, mediul
didactic. Pe de altă parte, simpatia pentru controversaţii
lideri ai tinerei generaţii interbelice (Cioran, Eliade, Sebastian)
e comună, în cel puţin câteva puncte, cu entuziasmul elitist
din prima perioadă a deceniului trecut. Ne-am putea întreba, în
aceeaşi ordine de idei, de ce, dintre toţi criticii literari
care au propus diverse denumiri tipologice pentru dinamica literară
a tranziţiei, Dan C. Mihăilescu este singurul a cărui opţiune
pare condiţionată mai degrabă de un criteriu politologic.
El ignoră, pe rând, toate etichetele venite din sfera teoriei aşa
cum, în cronicile sale, ignoră, ca gen, poezia. Cu alte cuvinte,
nu invocă, în discuţie, nici postmodernismul, nici
minimalismul, nici generaţia nouăzeci, nici pe aceea, în plină
efervescenţă creatoare, două mii. Tot ce trăim,
literar, în ultimele decade se reduce – seducător deopotrivă
pentru avocaţii şi pentru procurorii vechiului regim – la
postceauşism.
S-ar
putea deduce, din aceste consideraţii, că Dan C. Mihăilescu
posedă un acut instinct jurnalistic. Sau măcar, la bursa
valorilor literare, o bună orientare de broker. Tocmai că,
spre folosul său, nu. El instituie doar, într-o lume nedisimulat
aridă, plăcerea redescoperirii pe cont propriu. Care, astfel
definită, conţine – inerent – şi necesitatea
rodajului tematic, şi imperativul prospeţimii stilistice.
Achitându-se, concomitent, de ambele, Dan C. Mihăilescu îşi
definitivează, onest, formula asumată în mod tacit. Criticul
literar aduce în fiecare zi, după cum spune genericul, cartea. Se
uită, prea adesea, că, la sfârşitul emisiunii, o şi
ia înapoi cu sine, pentru o a doua, mai tihnită, lectură.
Dan
C.
Marius
CHIVU | o perspectivă transatlantică
Dilema
Veche, Anul
V, nr.241 - 25 septembrie 2008
Dan
C. Mihăilescu, Idei cu zimţi. Viaţă literară
III
(ianuarie
2007 – iulie 2008), Editura Humanitas, 2008.
(...)
Din
2003 ţine Dan C. Mihăilescu, în Idei în dialog, acest
jurnal public ca o meteorologie culturală în care consemnează
ideile şi cărţile, formele, fenomenele şi transformările,
tendinţele şi personajele, polemicile şi „întîmplările“
culturii autohtone. Astfel, sînt menţionate, adnotate, citate
şi comentate articole de presă, apariţii editoriale
şi evenimente culturale în sensul larg (spectacole de teatru,
premii literare, festivaluri) petrecute de-a lungul întregului an, dar
şi chestiuni legate de mass-media, trend-uri, mentalitate sau
social, într-un complex joc de roluri unde Dan C. Mihăilescu este
– în funcţie de temă, afinităţi şi competenţă
– grefier, arbitru, avocat, consilier, evaluator sau comentator. Avem
în aceste culegeri – căci adevărata menire a rubricii „Viaţă
literară“ este să devină, în volum, o capsulă de
memorie culturală – o istorie literar-culturală in progress,
scrisă la momentul zero, care are avantajul că ia pulsul
direct, însă fără pretenţia exhaustivului. Selecţia
lui Dan C. Mihăilescu nu lasă, totuşi, pe dinafară
nimic important şi e de-ajuns să parcurgi cuprinsul cărţii
pentru a avea lista de cultural highlights ale anului şi o hartă
în miniatură a zonelor de interes şi a sensurilor dinamicii
culturale. Va fi interesant de văzut ce anume îşi va păstra,
în timp, relevanţa din tot ce apare consemnat şi comentat
aici, dar, prin prisma raportării la actualitatea culturală
şi a distribuirii accentelor, mi se par demne de interes, mai ales,
discursul şi opţiunile criticului. Care sînt valorile în
care crede Dan C. Mihăilescu, de pe ce poziţii comentează,
ce consideră derapaje?
Datorită formaţiei sale de cercetător, Dan C. Mihăilescu
este un spirit constructiv, are gîndire pozitivă şi simţ
istoric, adept al lecturilor formatoare, susţinător al tradiţiei,
dar deschis inovaţiei, pledează pentru asumarea fertilă a
trecutului şi apreciază creativitatea drept singurul criteriu
infailibil de evaluare. Îl entuziasmează apetitul pentru cercetare
al tinerilor critici (Paul Cernat, Daniel Cristea-Enache, Antonio Patraş,
Alexandra Tomiţă ş.a.) şi aşteaptă febril
istoriile literare anunţate de Nicolae Manolescu, Eugen Negrici sau
Cornel Ungureanu. Dan C. Mihăilescu amendează, în repetate rînduri,
relativismul şi legitimarea exclusiv prin antiteză, mania
contradicţiei, a minimalizării şi a negării, precum
şi „critica torţionară“, tezismul neodoctrinarilor
sau mimetismul autenticist-biografist (detectează corect „obsesia
exportului“, iar „domnia ororilor“ şi „dictatura
apocalipticului“ în arte îl exasperează). Radicalitatea o găseşte
contraproductivă, teribilismul iconoclast e reducţionist,
tinerii sînt pîndiţi de „rasismul vîrstei“, fragmentarismul
e steril & sterilizant, iar contestaţia din principiu, fie
veleitară, fie resentimentară. Se întreabă retoric Dan
C. Mihăilescu: „Cîtă energie consumă acceptarea şi
cîtă contestarea?“.
(...)
(cititi
totul la...)
Un
an şi jumătate de viaţă literară
Alexandru
Matei, TIMEOUT, nr.85, 12-18 septembrie 2008 (pg. 52)
Cele
mai pasionante şuete culturale se găsesc în fiecare lună,
în revista “Idei în dialog”. Pasionant n-are aici semnificaţia
politicoasă pe care desigur că i-aţi atribuit-o deja. Dan
C. Mihăilescu nu e nici eseist, nici gânditor, nici inocent, nici
drept, nici bun. Este un om cu – iar un cuvânt oribil! –
idiosincrazii. Pe de o parte, e un om de modă veche.
Lui îi plac pathosul, carisma; îi place să simtă energia
cuvintelor rostite sau scrise şi se angajează cu toată
fiinţa în direcţia indicată de ea. Om cu vorba mustoasă,
istoric literar, convivial, cu urile lui personale, purtător al
unui respect faţă de putere şi al unei aversiuni faţă
de “anormalitate” care-l fac adesea antipatic (şi-l limitează
uneori), Dan C. Mihăilescu rămâne, prin verva lui, cel mai
bun comentator de “viaţă culturală” românească.
Aşadar, când spun “pasionant”, amintesc un adverb fiziologic,
aşa-zicând. Cu cronicile lui culturale adunate în
volumul “Idei cu zimţi” poţi să fii sau să
nu fii de acord, dar ele nu te lasă indiferent.
(...)
Avem
acum cel de-al treilea volum. (...) Fie că e vorba despre cearta
cu tinerii jurnalişti culturali, fie că e vorba despre film
şi, mai ales, teatru, fie, mai ales, că e vorba de noi
interpretări ale generaţiei interbelice, cea care-l fascinează
pe autor în cel mai înalt grad, personajele lui sunt vii, frazele
palpită, e ca-ntr-un film horror în care obiectele se transformă
în fiinţe (malefice) care te ţintuiesc.
De altfel, cam aşa se vede
domnia-sa ca intelectual: “suntem fie bufonii circului, fie dresori
ideologici, fie rândaşi la cuşca fiarelor, asta când nu
suntem sălbăticiuni domesticite, funambuli sau trapezişti
cu sau fără plasă de siguranţă. Tulburăm,
vindecăm, cicatrizăm, cauţionăm, revoltăm, amuzăm,
punem pe gânduri sau scoatem din minţi. Buturuga mică poate răsturna
carul mare... atunci când nu sfârşeşte înglodată sub
roţi ori sub copitele boilor.”
Unii, ce-i drept, pot să nu
fie de acord cu felul acesta de a “face” cultural. Eu, unul, nu-s de
acord în multe puncte cu Dan C. Mihăilescu. Dar domnia-sa ştie
să construiască pretutindeni ringuri de luptă şi să
arbitreze. Acum, desigur, poţi alege un arbitru-jucător sau
unul imparţial, nu mă pronunţ neapărat. Când l-am
întrebat ceva despre intelectualii alături de care se legitimează,
autorul mi-a răspuns cu tact: “Păi de ce trebuie să te
legitimezi în colectiv ? Eu ştiu că la vamă ieşi cu
paşaportul personal, te legitimezi cu propria-ţi fiinţă.
O singură poză la un ADN unic. Pot să spun cel mult care
sunt meritele şi greşelile mele, deşi mi-e ruşine
şi de unele şi de celelalte.
Mai păsuiţi-mă, vă
rog, până la volumul patru.” Ei, da, dar toată lumea ştie
că una-i să ai paşaport englez, alta-i să-l ai
albanez. Asta e de fapt singura întrebare la care istoricul, criticul,
volubilul om de litere, omul care aduce cartea, nu mi-a răspuns. De
ce, de pildă, e normal ca oameni dintr-o oarecare editură să
fie creditabili atunci când scriu în anumite reviste despre titluri apărute
în propria curte (asta, ŕ propos de ultimul volum al “Orbitor”-ului
cărtărescian). Dar nu-i pretindem lui Dan C. Mihăilescu
ceea ce, la o adică, nu ne pretindem întotdeauna nici nouă.
Nu că n-ar fi bine, dar, zău,
omul acesta merită citit indiferent ce spune, pentru simplul motiv
că are talent. Motanul meu, de pildă, când ne batem casnic, mă
muşcă, mă zgârie; deci mă doare. Dar în tot timpul
ăsta el toarce. Ei, cam aşa e şi cu cititorul “Ideilor
cu zimţi”: te enervează multe, dar nu poţi să nu
torci un pic citindu-l pe Dan C. “Cam asta e, domnule Matei. Cu tot
binele, vă mulţumesc, Dan C.” Asemenea.
Superba
sinteză continuă...
Stefan
Borbély, APOSTROF, nr.6, 2008 (pg. 7)
Prin
volumul al treilea din Literatura romana in postceausism, dedicat
Eseisticii si Pietii ideilor politico-literare (Iasi: Ed.
Polirom, 2007), Dan C. Mihailescu pare sa fi atins culmea calitatilot
sale de excelenta dovedite cu prilejul inventarierii de sinteza a
literaturii romane de dupa 1989, pe simplul motiv ca sectiunea tematica
de fata reprezinta - dintre toate cele trei publicate pina acum (cele
doua anterioare sunt dedicate memorialisticii si prozei) - spatiul
confrontational in care autorul se simte cel mai bine: are ce admira (si
o face adesea, generos), are ce anume critica (si o face sigur, la
obiect, cu senzationale frisoane stilistice memorabile, de care
numai el este in stare in critica noastra de intampinare de acum), dar
dispune mai ales, de materia care-i slujeste cel mai bine pentru
inscenarea unui superb spectacol al ideilor, din care cititorul nu are
decat de castigat.
(...)
Dan
C. Mihailescu practica o critica existentiala participativa, implicata,
intr-un perimetru public al libertatii dialogale a ideilor: in mod
incontestabil, e cel mai bun si mai nuantat critic literar altruist pe
care-l avem, un individualist superb, prodigios, spectacular, a carui
calitate de exceptie este ca stie sa recunoasca existenta indivizilor
superbi, prodigiosi si spectaculari din jurul sau. Nu simti in paginile
sale nici invidie concurentiala, nici calcul tactic obscurizat,
administrat partinic, cu priviri piezise. Critica literara e pentru Dan
C. Mihailescu, o forma spectaculara de libertate proprie, exuberanta:
putini ajung, cu talent si sincer, la o asemenea performata! La noi, e,
oricum, fara egal!...
Sibiu,
29-30 septembrie 2007
"Colocviile
Revistei Transilvania, editia a IV-a, 2007.
Pentru
calitatea superlativa a prozei critice a Domniei Sale, se acorda Premiul
pentru Opera critica domnului Dan C. Mihailescu".
"Chiar daca pleaca de la
conturarea unei imagini de sine, site-ul lui Dan C. Mihailescu este plin de informatii despre
literatura, opinii exprimate, atit de mustos, prin revistele culturale,
anchete sau interviuri, dar si cronici critice la propriile sale carti
de critica. Intrat in site, nu-ti ramine decit sa te molipsesti
de stilul pasional, deopotriva extensiv si
scormonitor al criticului si sa-i cauti numele pe carti si prin reviste,
bineinteles daca nu esti deja contaminat de “virusul” DCM. Site-ul se prezinta
ca o actiune arheologica, cu sapaturi si delimitari in propriul sol, dar
si ca una de sinteza, panoramind si extragind esentialul, insa e static
datorita chiar substantei sale. Dupa Perspective si Dramaturgia
lui Blaga, din anii ’80, dancmihailescu.ro este un exemplu
de tranzitie spre zona spectacolului media, spre persuasiuni la hotarul
dintre privirea etica si gratuitatea estetica. Dar si de trecere de la
discursul stiintific la demonstratii de virtuozitate intuitiva,
impresionista si logoreica. Criticul nu se mai satura de literatura,
chiar daca intra si pe alte teritorii culturale antrenante. Acesta sa
fie motivul pentru care nici cititorul nu se mai satura de DCM si
asteapta un blog literar purtindu-i marca?” (Critici on-line, de Lucia Simona
DINESCU, Observator Cultural, nr.109-110, 5-18aprilie 2007)
|
România
liberă |
|
CUVÂNTUL |
|
Evenimentul
Zilei |
Sâmbătă,
02 iunie 2007
D.S.
Bookfest
(...)
Acest al treilea volum este cel mai mare ca dimensiuni fiindca si
materia este ingrozitor de densa si ofera medii de explorat dintre cele
mai riscante. "Binevoitorii" te asteapta la cotitura. Iti
vaneaza fiecare interpretare ca sa te catalogheze. De aceea, pentru a le
combate apetitul securistic, trebuie sa fii liber. Iar Dan C. Mihailescu
este. Spune mereu ce gandeste, cultiva elegant paradoxul, nu ocoleste
cartile controversate cum, ar fi bunaoara, Istoria literaturii a lui
Marian Popa, stapaneste contrariile si evita conformismele placide.
Intalnim in carte pagini solide atat despre Sorin Dumitrescu cat si
despre Nicolae Manolescu. Nu lipsesc Stefan Borbely,
Cristian Badilita, Ovidiu Hurduzeu, Mircea Platon si Dan Ciachir. Admira
aplecarea Ioanei Parvulescu spre interbelic si in general spre
istorie, nu-l uita pe Iordan Chimet, - acest nedrept uitat -, il
are in vedere pe Cicerone Ionitoiu, se intoarce cu dragoste spre Mircea
Vulcanescu, apreciaza sagacitatea Martei Petreu si polivalenta
Ruxandrei Cesereanu. Stilul are savoarea binecunoscuta si astfel nu am
cum sa nu ma las cucerit de o formula ca eseul iasiot... "Cum de-a
iesit din stufarisul baltit, din dulcegaria molcom idiotizanta, din
abureala muscalo-viticola a Moldovei, din toata impaienjenirea
paseismului cu alivenci si bisericism lenevos, atat spirit..." Iata
un exemplu de ce inseamna stralucire stilistica si de umilire a eternei
noastre limbi de lemn... (...)
(Mai
mult in Romania libera, 2 iunie 2007)
COTIDIANUL 30
septembrie 2006
Cronica
TV
Alin
IONESCU
Dan
Ce ne-aduce cartea
Am
privit de fiecare data cu placere emisiunea "Omul care aduce cartea"
a dlui Dan C. Mihailescu. E o bijuterie de format, o miniatura in care
Dan C Mihailescu se exprima cu plenitudine si reuseste sa serveasca pe
tava in cinci minute o invitatie suculenta la lectura. Saptamina asta,
intr-o dimineata, m-a uimit complet atunci cind, cu o dexteritate
nebanuita, ne-a trintit pe taraba o oferta cu totul spectaculoasa: un
volum de Alexandru Dragomir. Desi frunzarisem cartea nu reusisem sa ma
simt atras suficient de mult incit sa pun mina pe ea cu seriozitate si
sa ma inham la lectura. (...) Oricit de pasionati am fi de marile teme
ale filosofiei, de spatiu, de timp, Dasein si fenomenologie, scrisul lui
Sanducu, cum il alinta Noica, este o provocare dureroasa pentru creier.
Pe scurt, un suflet destins in cautarea unei lecturi facile, asa cum
sint eu de exemplu, e foarte usor de abatut din drumul cititului. In
orice caz, e vorba despre un autor extrem de putin comercial si aproape
deloc pretabil unei recenzii televizate. Prin urmare, aflind catre cine
vrea sa ne indrepte Dan C. Mihailescu am zimbit reticent. In citeva
minute insa, in locul reticentei s-a instalat o curiozitate prudenta. In
final am decis sa reiau lectura. Si-acum ma mir: sa topesti retinerea
fata de un astfel de text printr-o aparitie tv mi se pare o arta aparte.
BOOKFEST
2006 15
iunie 2006
JURNALUL
NATIONAL
Omul
zilei - Dan C. Mihailescu
de
Violeta Cristea, Mihai Stirbu

Astazi,
la ora 15:00, in cadrul salonului de carte Bookfest, Dan C. Mihailescu
isi lanseaza la Editura Humanitas volumul "Perspective
eminesciene". (...) Lucrarea "Perspective eminesciene"
reprezinta debutul sau editorial, din 1982, incarcat cu nu mai putin de
trei premii literare, printre care Premiul Uniunii Scriitorilor pentru
debut. (...)
Pentru
aceasta aparitie editoriala in zi de comemorare eminesciana, Jurnalul
National il declara pe Dan C. Mihailescu "Omul zilei".
(Mai
mult la...)
Cuvantul
Prozatori
romani de azi - de Tudorel Urian
Daca
pana in 1989 romanul detinea pe langa functiile sale traditionale si pe
cea de surogat al emisiunilor informative (prin soparlele introduse in
textele de fictiune se sugera ceea ce nu se putea spune la radio si la
televiziune), de divertisment (toti stim ce filme rulau la cinematograf),
de revelator al adevarului istoric (cati nu au citit Delirul
pentru referintele la maresalul Ion Antonescu), dupa Revolutie, el a
revenit la rosturile sale firesti, iar tirajele au scazut drastic.
Romanele publicate in primii ani dupa ‘89 au trecut neobservate (multi
dintre criticii de notorietate descoperisera, cu infinita voluptate,
calea mult mai comoda si mai de impact a comentariului politic - daca nu
a politicii de-a dreptul), chiar daca unele productii ar fi trebuit sa
fie de un real interes (sa amintesc doar publicarea romanului postum al
lui Lucian Blaga, Luntrea lui Caron).
Cum s-au adaptat prozatorii romani la socul produs (si) in viata
literara de prabusirea regimului comunist? Un posibil raspuns se poate
afla prin consultarea volumului dedicat prozei, din sinteza lui Dan C.
Mihailescu, Literatura romana in postceausism. Fireste,
in fata unei astfel de carti situate in anticamera istoriei literaturii,
prima tentatie (si cea mai comoda) este aceea de a vedea cine lipseste
din sumarul lucrarii. Pe langa deja traditionalul Alexandru George (omis
cu obstinata consecventa din cele mai multe sinteze literare aparute in
anii din urma), dintre scriitorii recenzati de Dan C. Mihailescu lipsesc
nume de care, in mod normal, nu se poate face abstractie: Dumitru
Tepeneag, Nicolae Breban, Augustin Buzura, Constantin Toiu, Mircea Horia
Simionescu, Costache Olareanu, Daniel Vighi, Alexandru Ecovoiu,
Constantin Stan, Gheorghe Schwartz, Dumitru Radu Popa, Paul Goma, Pavel
Chihaia, Nichita Danilov. Si lista ar putea continua. De altfel, autorul
marturiseste ca nu a fost niciodata un foarte consecvent cititor de
proza, cronicile publicate de el la astfel de carti, inainte de
decembrie 1989, putand fi numarate pe degetele de la o singura mana.
Maniera lui Dan C. Mihailescu de a citi carti de fictiune este una
foarte originala. Marturiseste autorul: „Critic de poezie fiind,
impresionist incurabil si cu fobia teoriei literare, socotelile mele cu
proza s-au rezumat intotdeauna la psihologia personajelor, si nu la
fabulatie. La sociologie, nu la naratologie. La reflexivitatea
scriiturii, si nu la tehnici de compozitie polifonica".
(...)
(Mai
mult, in Cuvantul, Nr.3 (345), Martie 2006)
|
|
Iunie
2007
Serban
AXINTE
(...)
„Cum eseistica este o specie generoasa si cameleonica, nu trebuie sa
ne mire faptul ca, in aceeasi carte, putem gasi comentate scrierile de
natura filosofica ale lui H.-R. Patapievici, Mircea Vulcanescu sau
Mihail Sora, alaturi de «incercarile de psihoterapie sociala» ale
Alinei Mungiu-Pipidi sau de «ironiile joviale» ale lui Emil Hurezeanu.
Tabla de materii este, evident, foarte mare, complexitatea subiectelor
asupra carora Dan C. Mihailescu isi orienteaza atentia fiind demna de o
adevarata istorie a gindirii romanesti, redescoperita, pusa in
circulatie sau implinita dupa ispravirea «timpului infinit al
eternitatii» ceausiste. Desi eseistii comentati fac parte din generatii
diferite, desi lucrarile lor nu interfereaza decit epidermic, efortul de
sistematizare al lui Dan C. Mihailescu le induce acestora valente noi,
transforma totul intr-un proiect unic, ca urmare fireasca a unui proces
alchimic reusit.”
DILEMA
VECHE
Simona Sora
puzzlecturi
Darts
Dan C.
Mihailescu, Viata literara I, Editura Fundatia PRO, 2005
"N-am
pierdut nici un articol semnat de Dan C. Mihailescu in Idei in
Dialog. O data pentru ca citesc cam tot ce publica D.C.M. - plastic
si memorabil, uimit si intransigent, generos si mefient. Apoi pentru ca
autoritatea sa - de freelancer donquijotesc - este cea a unicului
critic literar in functiune saptaminala de ani buni incoace. Iar in al
treilea rind, pentru ca eseurile despre viata literara romaneasca la
cald sint (din pacate) texte unice in peisajul publicistic autohton.
Neputind fi scrise altfel - ca amanunte, ton, anamneza si
diagnostic - decit in foileton, ele isi gasesc adevarata miza abia in
volum. Doar adunate intr-o carte (cu o exceptie!) darts-urile
literare ale lui Dan C. Mihailescu tintesc in centrul medular viciile de
fond ale vietii (noastre?) literare, bataliile pe fonduri deghizate in
razboaie de idei, accidentele de parcurs ale diferitelor generatii in
perspectiva proiectelor lor grandioase (...)
Credibil,
tocmai fiindca este adesea incredibil, integru pina la limita (si ea
sinucigasa) a intrarii in pielea adversarului (v. cazul Simion),
dezarmant de generos pina in momentul unui declin moral sau de gust -
Dan C. Mihailescu este azi oglinda vietii literare, cutia de rezonanta a
palpitului din carti, dar si a comčdiei de fond din viata,
paratrasnetul tuturor anotimpurilor "vrajbei noastre". Rol
fascinant ca darts-ul, jocul la tinta cu sageti, dar la fel de
periculos ca zborul melancolic in picaj, numit, nu degeaba, tot asa."
(Mai
mult, in Dilema Veche, nr. 106, 3-9 februarie 2006)
COTIDIANUL
Cine
ii ia locul lui Manolescu
Cind
Nicolae Manolescu scria despre o carte ca e buna sau proasta, sentinta
facea instantaneu inconjurul Romaniei. retragerea sa din linia intii a
criticii literare de verdict a produs un gol de autoritate. Cine sint
candidatii la fotoliul de critic de intimpinare nr.1 din Romania?(...)
Lista
lui Manolescu: Pentru Nicolae Manolescu, criticul cu maxima audienta
azie e Dan C. Mihailescu. "E un baiat destept, are un stil de
cronica adecvat, care merge nu numai pe valoare, ci are si elemente care
ii aduc succesul la public". Care sint criricii din fruntea
plutonului? "Tinerii colaboratori le la Romania literara, in
special Marius Chivu. Tania Radu tine o excelenta cronica la 22.
O echipa puternica e grupata si in jurul revistei Orizont, dar
inca nu s-au ales numele tari (...)
Eseista
Adriana Babeti: "Nu exista un critic bubuitor, pe mina caruia sa se
dea toti. Avem critici de intimpinare cu destin promitator: Marius Chivu
si Luminita Marcu" (...)
Scriitorul
Liviu Antonesei: "Gheorghe Grigurcu e singurul critic cu autoritate
si fler" (...)
Romanierul
Nicolae Breban crede in steaua critica a lui Dan C. Mihailescu, in care
vede criticul cu maxima audienta la aceasta ora. Linga el il situeaza pe
Alex Stefanescu (...)
Clasamentul
primilor 5
1.
Dan C. Mihailescu
2.
Luminita Marcu
3.
Daniel Cristea Enache
4.
Marius Chivu
5.
Paul Cernat
(Mai
mult, in COTIDIANUL, Simbata 26/Duminica 27 noiembrie 2005)
Evenimentul
Zilei Despre
cărţi "(...) E
inutil sa-l compari pe George Mihalcea cu Dan C. Mihailescu. Audienta si
credibilitatea sporite ale celui de-al doilea au o explicatie simpla. Ea
este un amestec de magnetism personal, complicitate pisichera, euforie
locvace si arta a mesajului concis. Omul care aduce cartea la Pro TV
stie de mult scurtatura spre inima publicului. Cel care ne conduce prin
lumea cartilor la B1TV ne tarcoleste savant, ne invaluie scrobit si usor
pretios, pentru ca pana la urma sa nu ne miste aproape deloc. Cartea
trebuie descrisa printr-un limbaj simplu si viu, capabil sa te faca s-o
cauti si s-o iubesti. Daca in loc de asta recurgi la solutii
didacticiste, risti sa esuezi. Or, cu parere de rau, George Mihalcea
asta face. Deocamdata." (Mai
mult in Ecranopolis, de Radu Paraschivescu in Evenimentul Zilei,
6 decembrie 2005) |
|
4
iulie 2007
Scriitorincul
Daniel
Cristea-Enache
Ce
este scriitorincul? O structura-amfibie, precum aceea a ornitorincului,
carnivorul cu cioc de rata si membrane inotatoare.
Desi e un spirit conservator, aderent la
ideea de traditie si la valorile tari din campul filosofic si literar,
Dan C. Mihailescu inoata cu voluptate in oceanul mediatic al
actualitatii, exploatand la maximum permisivitatile postmodernismului,
pentru a i le reprosa in adanc. Situatia are farmecul ei.
La noi, toleranta
postmoderna e clamata tocmai de fanatici docrinari care mai mult
dauneaza, prin prestatia lor, conceptelor „aparate” (Ion Bogdan
Lefter, Gabriel Andreescu sunt exemple semnificative), in timp ce
criticii corectitudinii politice au un succes nebun, intrunind
sufragiile specialistilor si cucerind, pe termen lung, publicul larg (Octavian
Paler, Andrei Plesu, Dan C. Mihailescu).
Scriitorincul e barbat,
alb si heterosexual, astfel ca il pretuim (sau nu) pentru ceea ce
gandeste si il apreciem (ori ba) pentru ceea ce scrie - iar nu pentru
elemente valorizante din evanghelia PC, combatand o discriminare pentru
a impune o alta. Omul e credincios si familist, parolist intr-un timp
cand tot mai multi isi dau cuvantul si tot mai putini si-l tin. Insul
civic este atras de Dreapta si scarbit, efectiv, de Stanga.
(...)
Exceleaza in comentarea
memorialisticii, a jurnalelor si a altor componente din sfera
literaturii eului; e bun in metacritica si in critica prozei; mai
ezitant insa in cea de poezie, care pretinde alte instrumente si o
speciala frecventa de unda. In tot ce scrie (de la studiile caragialiene
ori cioraniene la tabletele pe varii subiecte „la ordinea zilei”),
are o amprenta stilistica inconfundabila.
De la un punct incolo,
iti devine indiferent ce spune despre o carte, cum o valorizeaza, in ce
compartiment axiologic si tematic o inscrie. Esti atras si cucerit de
parcursul scriitorincului, de modul intotdeauna insolit in care stie sa
comenteze literatura, vorbind totodata despre sine.
(Totul
la...)
Romania
literară
9
noiembrie 2005
Lecturi
la zi - de Tudorel Urian - Aproape politice
Gurmand
al cărţilor, la fel de în largul său în lumea lui
Eminescu ca şi în universul spasmodic al noii generaţii a ,copiilor
fierţi în mămăligă", mai degrabă
conservator în gusturi, fără a-şi pierde însă ceva
din locvacitate atunci când discută despre performanţele
scriitoriceşti ale experimentaliştilor de ultimă oră,
fascinat de ,Generaţia '27", dar şi de Beatles, mustos în
stil şi precis în argumentaţie, mereu jovial şi plin de
farmec, Dan C. Mihăilescu este, probabil, criticul literar al
perioadei de tranziţie. Dacă s-ar face, la nivelul criticii
literare româneşti de după 1989, un top al celor ,mai influenţi
10 comentatori literari ai momentului", cu siguranţă, ,omul
care aduce cartea" ar ocupa primul loc la secţiunea cronicari
activi. Altminteri ar putea fi întrecut eventual de Nicolae Manolescu,
al cărui cuvânt cântăreşte în continuare greu, chiar
dacă profesorul a renunţat de mult la foiletonistică.
Prezenţă ubicuă în viaţa literară românească
(emisiune zilnică la tv, până nu demult director de publicaţie
literară, rubrică săptămânală la ,Ziarul de
duminică" şi lunară la ,ID", membru în tot
felul de jurii şi comisii, autor de cărţi şi prefeţe),
Dan C. Mihăilescu este o instanţă de neevitat în
stabilirea ierarhiei de valori literare a vremii noastre. De aceea, iniţiativa
Editurii Humanitas de a publica seria de autor Dan C. Mihăilescu
este mai mult decît lăudabilă (...)
(Mai
mult in Romania literara nr 44, 9 noiembrie 2005)
Evenimentul
Zilei
16
decembrie 2005
Cele
mai bune cărţi "Evenimentul
zilei a alcatuit o lista a celor mai reprezentative carti, scrise de
autori romani, aparute in anul editorial 2005. Selectia noastra,
prezentata in ordine alfabetica, a luat in considerare volume de poezie,
proza, eseu, istorie, publicistica, memorialistica, dupa criteriul
importantei lor culturale si mai putin dupa cel al succesului de piata. „Casanova in
Boemia”, Andrei Codrescu, Polirom (roman) (...) „Cruciada
copiilor”, Florina Ilis, Cartea Romaneasca (roman)(..) „Dex-ul si sexul”, Radu Pavel Gheo, Polirom (publicistica) (...) „Este sau nu este
Ion”, Herta Müller,
Polirom (poezie) (...) „Ghinga”, Dan Coman, Editura Vinea (poezie) (...) „Istoria
literaturii romane contemporane. 1941-2000”,
Alex. Stefanescu, Editura Masina de scris (istorie literara) (...) „Indreptari de
stanga”, Dan C. Mihailescu,
Humanitas (publicistica). Aduna articole si eseuri publicate de Dan C.
Mihailescu, „omul care aduce cartea”, in diferite publicatii
culturale. Eseurile insumeaza realitatea imediata, trecutul „riscant”,
prezentul „gonflabil” sau opera lui Emil Cioran. „Trimisul nostru
special”, Florin Lazarescu,
Polirom (roman) (...) „Scurta si
plictisitoarea viata a lui Kjus”,
Silviu Gherman, Polirom (proza scurta) (...) „Stalinism pentru
eternitate”, Vladimir Tismaneanu,
Polirom (istorie). (Mai
mult in Zece volume importante ale anului editorial 2005 de Bogdan
Perdivara si Simona Chitan in Evenimentul Zilei, 16 decembrie 2005)
|
| |
|