|
Actualizat 11 mai 2022
|
ÎNTREBĂRI DE DUMINICĂ Din emisiunea Faţă către faţă a Marinei Dumitrescu Baconski la TRINITAS
https://www.youtube.com/watch?v=5FZsh3ZdwwM https://www.youtube.com/watch?v=wL0FQUMceY8
Intrebarea lunii Februarie 2013 24 feb 2013 Ion:
Iti multumesc, inainte de orice, pentru ca mi-ai permis sa-ti adresez o
intrebare (una pe luna!). Incep cu luna a doua
si nu intimplator prima mea intrebare este legata de cifra 2: “Omul a
descoperit pe doi inaintea lui unu”,
“Multi filosofi spun ca unu nu
este numar ci sorgintea numerelor”, “Pitagora afirma ca 2 este primul
numar”, “Perechea si dualitatea
este prima idee abstracta numerica ce se formeaza in mintea copiilor si care a
aparut intiia data in omenire”, “In limbile vechi nici nu exista unu
ca articol nehotarit ci numai ca numeral” etc. Da,
intrebarea este legata de matematici, adica de stiinta cea mai nepopulara dintre
toate, poate pentru ca este “o stiinta serioasa, severa, grava, intransigenta,
inflexibila la patimile si slabiciunile omenensti. Daca o problema
implica mai multe solutii pentru aceleasi date,
matematica le da pe toate, fara partinire,
favoritism, rudenie, protectii pentru unele solutii in defavoarea altora.
Matematicile nu au simpatii, ele lasa
pe cine le lasa” Desigur
ca in timp, s-au ivit si cauzele
nepopularitatii acestei stiinte si accepta, te rog, sa le enumar succinct:
a) nepriceperea matematicienilor de a le prezenta atractiv; b) preotii catolici,
care sub influenta spuselor Sfintului Augustin: matematicienii sint oameni pierduti si condamnati pentru iad, au
interzis matematicile in biserica, de la Constantin cel Mare pina la Frederic
cel Mare; c) filosofii (Schopenhauer: acolo unde incepe calculul, inceteaza
inteligentza), pina la Kant, care afirma ca nu este fizica acolo unde nu este
matematica; d) poetii, literatii in general, care mai ales prin romanele lor ii
fac pe matematicieni insensibili la frumuseti ce nu se pot exprima prin formule
si ca acestia nu pot pricepe arta
fiindca ea nu a fost pusa pina acum
in ecuatie…; asta pina la Goethe: matematica si fizica sint surorile lui
Dumnezeu; e) medicii, care recomandau tinerilor sa se fereasca de matematici,
deoarece anumite boli sint mult mai atrase de aceasta specialitate decit de
altele… In
sfirsit, dupa acest preambul, inspirat de textul unei Conferinte despre
“nepopularitatea matematicilor”, publicata exact acum 100 de ani, in revista
NATURA Vol VIII, 1912-1913, de catre
Ion Ionescu, inginer si profesor la Scoala Politehnica si membru fondator al Gazetei
Matematice (conferinta republicata intr-un recent volum , Povestiri
stiintifice), mai am de zis ca in ciuda unei afirmatii a lui Pitagora ca sufletul
ajunge la “armonie” cind se ocupa cu matematica pura, nu vad posibila
vreo imbunatatire a popularitatii acestei stiinte, atita vreme cit personalitati
din stiintele umaniste inca isi prezinta, public, drept laude, nereusitele lor
scolare in incercarea de a se apropia (?) de matematici. Si
acum intrebarea, nu tot atit de lunga
ca introducerea: cum a decurs intilnirea ta cu cartile de matematica din
scoala (se aminteste prin cartile vechi, de prin secolul al XVIII-lea, ca
manualele de matematici purtau mentiunea Aceasta
carte sfinta), ai avut parte de un dascal potrivit sa atraga spre ea un
iubitor impatimit al literaturii, cum si cit ti-a folosit/foloseste matematica
in viata? Sper sincer ca raspunsul tau va incuraja multi tineri carora le
conferentiezi, sa nu se departeze de o stiinta pentru care zilele acestea s-ar
putea aniversa prima predare, in Bucuresti, a cursului de “Aritmetica
matematiceasca, alcatuita acum intâiu in limba romaneasca prin Gheorghe Lazar
intru folosul scolarilor sai den Sfântul Sava”, Bucuresti, 1821 Februarie
26”
Dan
C.: Regret, dar nu
cred că vorbele mele vor încuraja pe cineva să se dedice
ştiinţelor exacte, matematicii în speţă. Dimpotrivă. Nu ştiu căror fapte, accidente sau realităţi
psihologice li se datorează groaza mea de matematică, fizică
şi chimie, fobia mea la exactitate, indiferenţa faţă de
ştiinţă, logică, rigoare, obiectivitate, raţionalism,
normativitate şi orice alt substantiv ai decupa din sfera calculelor,
cifrelor, legităţilor. Poate unde nu am avut un tată care să
mă deprindă cu cele pozitive, de la ecuaţii până la
traforaj, în vreme ce maică-mea, care mi-a sabotat deliberat toate
elanurile sportive, mi-a deschis, în schimb, cu înduioşătoare şi
eficientă largheţe, calea către lectură, teatru, muzică,
pe scurt : către universul artistic. În al doilea rând, învăţătoarea
din primele clase, la Şcoala 114 de pe Pieptănari, mi-a dat o
libertate extraordinară : ca să mă vindece, sau, măcar, să-mi
aline suferinţa bâlbâielii, mă punea să le spun basme
colegilor, ştiind că am învăţat să citesc încă
de pe la patru ani şi că fantazez cu mare plăcere. Brodam
propriile fabulaţii pe trunchiul poveştilor canonice. Or, asta s-a făcut
sistematic în detrimentul aritmeticii. Pe urmă, au început conflictele. Într-a
cincea, i-am spus profesoarei de chimie că îi detest materia, de-a cerut
biata femeie şedinţă cu toţi părinţii, oripilată
de sfidare. Ştiu precis că nu auzisem nici de alchimie, nici de
metafizică, dar te asigur că uram şi fizica şi chimia. În
afară de patima literaturii, am adorat istoria (minunatul domn profesor Ghiţă
dintr-a şaptea, care ne fascina cu cruciadele şi istoria catedralelor
gotice, înfăţişându-ne un Ev Mediu infinit mai prietenos decât
face îndeobşte stângismul european), iar odată intrat la liceu -
franceza şi engleza. Dat fiind că nu ştiam în liceu nici să
extrag rădăcina pătrată, maică-mea m-a dus să iau
meditaţii de la un domn din „Institutul de Petrol şi Gaze”, care-i
cam făcea ei curte şi care, ca să n-o supere, o tot minţea
în privinţa progreselor mele. În realitate, odată ajuns la meditaţie,
omul mă punea să-i povestesc ultima carte citită, aşa că
lucrurile mergeau uns... către dezastru. Totul a mers normal până într-a XII-a. Şi
în ciclul doi, dar mai ales în liceu am fost un alintat al profesorilor de
„umanism”. Directorul Gheorghe Şovu de la „39” m-a înfipt secretar
de redacţie la revista şcolii (Pe-un
picior de plai), umpleam gazeta de perete cu poezii, desene, traduceri din
textele Beatles-ilor, făceam „poşta redacţiei”, forfoteam de
zor la „Cercul tinerilor geografi”, mergeam gratuit în tabere de creaţie
literară, eram unul dintre cei mai pasionaţi, harnici şi
punctuali corişti ai şcolii, învăţam latină şi
botanică deopotrivă de groaza corigenţei, dar şi de dragul
profesorilor Aissner, respectiv doamna Pătraşcu, chiuleam de la orele
de sport, însă ajunsesem să fiu lăsat de profesoara de română,
Ana Ruţă, să predau singur, ore întregi, istoria literaturii române
şi diverse metode de analiză textuală. Eram aşadar în ultima clasă de liceu, mai
aveam câteva luni până la examenul de admitere la Filologie, luam, prin
urmare, tradiţionalele meditaţii la gramatică şi franceză,
când profesorului de matematică Şoimaru i s-a pus pata pe mine. Din cât
mă lăudau ceilalţi profesori, dintr-atât o ţinea el cu
faptul că Eminescu se pasiona de fizică şi matematici, ca şi
de profunda necesitate pe care o reprezintă ştiinţele exacte
pentru o minte artistică. Sigur, teoretic şi eu sunt de acord că
geometria, fizica şi matematica precum latina şi muzica au darul de a
structura desăvârşit exerciţiul gândirii ş.a.m.d. Dar de
la atari sfinte principii şi până la nefericita mea situaţie
punctuală era un drum absolut nepracticabil şi nerecomandabil. Domnule, eram cu o săptămână înaintea serbării de sfârşit de an şi de serie, fusesem ales să vorbesc la serbare în numele elevilor, iar mie îmi trebuiau la Şoimaru fix un zece şi un nouă ca să nu rămân corigent. Adică : să nu-mi ratez complet destinul. Nu glumesc deloc. Era de la sine înţeles că-n toamnă nu aş fi luat corigenţa nici ajutat de toţi zeii din panteonul planetar. Or, asta însemna să ratez examenul la facultate şi să fiu luat în armată. Iar după un an jumate de armată, dracu’ ar mai fi intrat la vreo facultate ! Ei bine, surâzând cu un sadism bolnăvicios, dom’Şoimaru umplea cancelaria cu peroraţii cum că „n-am să-l trec pe Mihăilescu, vedeta asta a voastră care nu ştie, sau refuză să facă, până şi o banală împărţire !”
Dintotdeauna m-a îngrozit ne-fotogenia meclei personale. M-am ferit de fotografi, fug mereu din calea
obiectivului, urăsc pozarea, ba simt că am chiar superstiţia sălbaticului
analfabet din junglă, vârf de munte, codru ori deşert, cum că smulgerea
chipului este un soi de moarte ritualică.
Pe scurt, a fi „tras în poză” înseamnă pentru mine a fi
tras către moarte. A fi tras pe sfoară, a te umili, a te altera, a-ţi
vinde sufletul. A te călca singur în picioare, dacă mi se acceptă
formula.
Pe fondul ăsta, fotografiile pentru primul număr al Dilemei,
cele făcute pentru suplimentul Timpul
liber al României libere, dar mai
cu seamă cele realizate pentru cartea lui Mirel Bran Bucureşti, dezgheţul
m-au fermecat prin alchimia graţie căreia pocitania ce sunt devenea
acceptabilă privirii.
În iarna lui 2010, însă, m-am trezit cu dl. Mircea Struţeanu,
care m-a lăsat să-i propun un loc, o zi, o oră în care să
fiu eu însumi aşa cum doresc să
rămân în istoria (vizuală) a literaturii române !
Primul şoc a fost benefic : l-am convocat în cimitirul Bellu,
convins că-l fac praf. Ei bine, cu calm britanic, mi-a spus că este cât
se poate de familiarizat cu locul, având mormântul familiei acolo.
Din acel moment, totul a decurs smooth.
Ne-am plimbat, am conversat suav, m-am lăsat cu plăcere pradă ochiului
şi cadrelor d-sale.
Ăsta sunt !
Aşa vreau să rămân !
Chiar dacă voi fi înmormântat la Cernica - în
Bellu am copilărit, acolo am spus
de mii se ori bogdaproste primind
colivă şi m-am plimbat cu fetele de mână, acolo am plâns, am
vorbit cu veveriţele, am aţipit pe bănci de piatră, am coborât
în cavouri străvechi, am însoţit sicriele prietenilor scriitori, am
fantazat, suspinat şi mi-am câştigat seninătatea.
Deocamdată, rămân(em) aşa.
Despre ruşinea de a fi român Pledoarie pentru schimbarea la suflet a României Dan C. Mihăilescu (Conferintă
tinută la Teatrul National din Bucuresti, la 17 ianuarie 2010, orele 11:00) „Nu cred că se află ţară europeană în care să existe atâţia intelectuali cărora să le fie ruşine de neamul lor, să-i caute cu atâta frenezie defectele, să-şi bată joc de trecutul lui şi să mărturisească în gura mare că ar prefera să aparţină, prin naştere, altei ţări.” Mircea
Eliade, Vremea, 18 septembrie 1933 Cam
din vremea primei mineriade, pe când ne mureau ultimele amăgiri privind
trecerea naturală a României de la dictatură la libertate, datează
şi noul val al ruşinii românilor de-a fi români. Cine
nu a spus, măcar o dată, de atunci încoace „ca la noi la nimenea”
şi „n-a fost să fie”? Cine
nu a evocat dezbinarea naţională, masochismul nostru hohotitor,
blestemul fatalismului, ranchiuna (şi invidia) mioritică? Cine
nu a râs amar de fantasma răzbunătoare care închipuie în varii
forme „moartea caprei vecinului” şi nu a deplâns maniera seculară
prin care ne alungăm valorile, le aplaudăm când farmecă
Occidentul, dar le luxăm năpraznic la ora întoarcerii acasă ?
„Cui nu-i place aici – să plece şi să ne lase-n sărăcia
noastră !” – aşa sună glasul mentalităţii
nenorocite. Cine
nu a evocat „anteriul lui Arvinte” – metafora eternei noastre neterminări,
netrebnicii, ne-tocmiri şi neorânduieli – faptul că „ne furăm
singuri căciula”, „ne dăm cu stângul în dreptul”, „ne-mbătăm
cu apă rece”, „dăm cu sâk din Isarlâk”, „am ajuns ţiganii
Europei”, „popor de slugi”, „de râsul lumii”, „neamul lui Păcală
şi Tândală”, de „ne râd şi curcile”, „ţara lu’Peşte”,
„ţara lui Papură Vodă”.... ş.a.m.d.? Cine nu a invocat, cu furie sau
sastiseală, metodic sau gazetăreşte, resemnarea mioritică
şi blestemul Meşterului Manole, scepticismul care ne face incapabili
de construcţie strategică şi gândire pozitivă, dezabuzaţi,
apostaţi, flegmatici, apocaliptici, steril răzbunători faţă
de Răsăritul hrăpăreţ şi Apusul cinic-mercantil? De
câte ori nu ne-am visat o infuzie de optimism, nu ne-am blestemat lenea
levantină şi duplicitatea balcanică visând la semeţia
catedralelor şi precizia armatelor Nordului, sau nu am comparat
permisivitatea şi laxismul ortodoxiei jinduind la eficienţa
adaptabilităţii protestante şi la severitatea disciplinei
catolice? Cine
nu a bovarizat măcar o dată întrebându-se „de ce nu suntem şi
noi ca nemţii?” – tehnici, exacţi, punctuali, geometrici, eficienţi
la modul maniacal –, sau ca englezii – pragmatici, organizaţi, dibaci
în diplomaţie şi subtil cuceritori –, ori nepăsători în
magnanimitate ca americanii, digerând calm şi eficient munţi de
alogenie antinomică? Cine
nu a deplâns aluviunile slave din ADN-ul moldo-valah, condimentul maghiar din sângele
transilvan, veacurile slugărniceşti la turci, cupiditatea fanariotă,
xenofilia şi xenofobia care ne-au alterat deopotrivă fiinţa –,
tot atâtea pretexte de autoumilire sau, invers, de orgoliu păgubos, menit
să ne explice prin ricoşeu, pervers şi contraproductiv,
psihozele, puseurile megalomane şi impulsurile suicidare la nivelul reflecţiei
de sine? Cine nu i-a evocat în aceşti ani de cumpănă pe Caragiale şi Cioran, pe Eminescu şi Noica, pe Eliade, Vulcănescu şi Ţuţea, oscilând între „miracolul” românesc şi „ura de sine”, între „neantul valah” şi „fenomenul românesc”, între vanitate şi umilinţă, cu iconodulia faţă de „vitejii traci” şi loialitatea mareşalului Antonescu, la un capăt, şi cu spectrul relativismului atoatedestrămător din istoriile lui Lucian Boia, la celălalt? Cine a rezistat să nu înnebunească în faţa miilor de pagini lăsate de trei veacuri încoace de călătorii străini în Ţările Române, care se întreabă invariabil de ce ne plângem că nu avem nimic, de vreme ce avem totul – munte, mare, râuri, deltă, bărăgane cerealiere, aur, argint, flăcăi deştepţi, bărbaţi viteji, femei frumoase, păduri, marmură, albinărit şi tot ce mai vrem fiecare –, de ce la noi fiecare construieşte unde, cum şi cât vrea, fură cât, cum şi când vrea şi face lege din fărădelege? Cine, în sfârşit, nu a
urcat cu furioasă neputinţă şi cu tristeţe umilitoare,
ca pe o Golgotha, muntele paginilor necruţătoare scrise de români împotriva
viciilor naţionale, de la Dimitrie Cantemir la Horia-Roman Patapievici,
trecând prin Eminescu şi Caragiale, prin Drăghicescu şi Rădulescu-Motru,
prin Cioran şi Ralea, tot atâtea dovezi de patriotism
exasperat, convins pe bună
dreptate că biciuirea poate fi mai productivă decât alintul, iar
mustrarea părintească mai fertilă ca triumfalismul filial. Şi totuşi : oare
nu a venit vremea să aflăm o cale de mijloc între agonie şi
extaz, între megalomanie şi autoanulare, între triumfalismul ceauşist
şi disoluţia relativismului postmodern ? Oare
nu am obosit îndeajuns de atâta dispreţ de sine, ca să lăsăm
odată la o parte lamentaţia şi imprecaţia, blegeala, cârcoteala,
abulia şi resemnarea, în numele lucidităţii coagulante, al purei
şi simplei mândrii naţionale, slujind cultul eficienţei, al
lucrului bine făcut, acea trainică (etno)psihologie pentru care a face
este infinit mai vital decât a fantaza? Interstiţiu.
Oftând cu Eminescu Intenţia mea este să punem faţă în faţă câteva verdicte încercănate
ale românilor despre ei înşişi, să le comparăm cu alte
sentenţe echivalent-ghilotinante de la ruşi, nemţi, spanioli,
evrei, să acceptăm că nu
avem ură de sine la români, ci doar o ruşine paradoxală. Un
dispreţ care ar trebui să fie nimicitor, de nu ar fi, dimpotrivă,
regenerator. O exasperare de noi înşine, o sumă flagelantă de
complexe de inferioritate deghizate – culmea – în delir de grandoare. Care
rămân isterizante, dar nu devin cauterizante, ci irepresibil cauţionante
pentru netrebnicia care-l oripila pe bietul Noica. Date
fiind greutatea, precizia tăieturii şi importanţa cuvintelor eminesciene,
le citez în chip de preambul: Ce
să vă spun! - continuă
Eminescu. Iubesc acest
popor bun, blând, omenos, pe spatele căruia diplomaţii croiesc harte
şi rezbele, zugrăvesc împărăţii despre care lui nici
prin gând nu-i trece, iubesc acest popor care nu serveşte decât de catalice
tuturor acelora care se-nalţă la putere – popor nenorocit care geme
sub măreţia tuturor palatelor de ghiaţă ce i le aşezăm
pe umeri. Pe fruntea-i străinii scriu conspiraţiuni şi alianţe
ruso-prusiene – pe seama lui să croiască revoluţiuni grandioase
ale Orientului, a căror fală le duc vro trei indivizi – a căror
martiriu şi dezonori le duce poporul sărmanul (...) Cea mai comică noţiune românească e moftul – antiteză
neîmpăcată şi în sine atât de ridicolă dintre aparenţa
esterioară şi fondul intern (...) Citez în continuare din Eminescu: Ce folos că ţara e bogată, lanul nostru e plin de grâu
de aur şi, de-i stoarce piatra noastră, din ea va ţâşni
vin... Căci frunţile stâncelor noastre îl (sic) rod câinii ! –
şi pe grumajii nostri apasă jugul de lemn ce lucrează (...)
Luptele de partidă în România ca orice luptă pentru esistenţa
şi pentru pâinea de toate zilele. Şi acea pâine de toate zilele e
condeiul biuroului de cancelarie şi biciul subprefectului, după cari
umblă masele atât a unor partide cât şi a celorlalte. Burghezia câtă
e se dă după păr – azi cu roşii, mâine cu albii, ea care
singură ar putea să fie independentă, poporul plugar se dă
după bici, care nu-l lasă să fie independent (...) În
sfârşit, câteva cuvinte dintr-o scrisoare către Veronica Micle, care
ard şi acum obrazul naţiei, chiar dacă miza (cauza) lor va fi
fost una de tot domestică la origine, adică o întristare pur
sentimentală :”Nu i-ar putrezi oasele cui au dat fiinţă
acestor ţări în care cuvântul nu-i cuvânt, amorul nu-i amor şi
frumuseţa e inscripţia unui...otel”. [2]
„Da
şi Nu”. Tranziţia şi psihologia exodului
După
1990 s-a adunat o zdravănă bibliotecă de românologie,
ceea ce nu denotă neapărat o „obsesie identitară” derivată
dintr-un „deficit de legitimitate”, cum spun neprietenii, ci pur şi
simplu o însumare de eforturi întru înţelegerea „paradoxului românesc”,
potrivit formulei lui Sorin Alexandrescu. Paralel
cu valul literaturii memorialistice torenţial recuperate, unde istoria
şi destinul nostru geopolitic s-au depliat laolaltă cu istoria diplomaţiei,
a mentalităţilor etc. (de la jurnalul lui Carol I, memoriile reginei
Maria şi însemnările lui Carol II, la Martha Bibescu, Maria
Cantacuzino-Enescu, Marghiloman, Argetoianu, Iorga, Maiorescu, I. G. Duca, Take
Ionescu, până la Alice Voinescu, Petre Pandrea, I. D. Sîrbu, Ion Ioanid,
trecând prin N. Steinhardt, Cioran, Noica, Eliade, Mihail Sebastian, Jeni, Haig
şi Arşavir Acterian, Alexandru Paleologu etc.) au apărut
analizele de caz , sintezele socio-istorico-psiho-politice sau economice ale
unor cunoscători din varii generaţii, precum Alexandru Duţu,
Neagu Djuvara, Z. Ornea, Lucian Boia, Alexandru George, Sorin Antohi, Adrian
Marino, Sorin Alexandrescu, Paul Cornea, Dan Horia Mazilu, Daniel Barbu, Teodor
Baconsky, Ion Bulei, Alina Mungiu-Pippidi, Stelian Tănase, Andrei Oişteanu,
Luca Piţu, Marta Petreu, Vintilă Mihăilescu, Ioan Stanomir,
eseistica lui Andrei Pleşu, Gabriel Liiceanu, Mihai Şora, Alexandru
Paleologu şi Horia-Roman Patapievici, cărţile lui Mircea Platon,
Ruxandra Cesereanu, Mihail Neamţu, Ovidiu Hurduzeu, Radu Pavel Gheo,
volumele de istorii orale din constelaţia Irina Nicolau - Smaranda Vultur -
Zoltan Rostas - Victoria Dragu-Dimitriu - Ruxandra Cesereanu - Daniel Vighi,
seria istoriilor şi albumelor dedicate Bucureştilor, României
monarhice şi interbelice (de la Ionnescu-Gion, Ulysse de Marsillac, Frédéric
Damé, N. Iorga, C. Bacalbaşa, Gh. Crutzescu, George Potra, Henry Stahl,
Victor Bilciurescu, Emanoil Hagi-Mosco, Dimitrie Papazoglu, Paul Morand, G.
Costescu, la Ioana Pârvulescu, Adrian Majuru, Narcis Dorin Ion, Nicolae Şt.
Noica, Emanuel Bădescu, Florian Capsali ş.a.), s-au reeditat impunătoarea
serie realizată de Iuliu A. Zanne, Proverbele
românilor şi cinci volume din
extrem de utila suită Călători
străini despre Ţările Române,
la Editura Academiei... – fiecare titlu contribuind la o mai nuanţată
înţelegere a „fenomenului românesc”. Pe
de altă parte, odată cu împingerea în prim planul dramaturgiei post
’89 a României-în-tranziţie ca subiect arzător (Mircea Daneliuc,
Ion Mircea, Saviana Stănescu, Ştefan Peca, Liviu Ioan Stoiciu, Gianina
Cărbunariu, Petre Barbu, Valentin Nicolau, Radu Macrinici, Alina Nelega,
Mihaela Michailov ş.a.) ultimii ani au produs exploziv revelaţia
noului val cinematografic – Nae Caranfil, Cristian Mungiu, Cristi Puiu,
Corneliu Porumboiu, Cătălin Mitulescu, Cristian Nemescu, Radu Muntean
ş.a. – toate acestea însemnând un spor substanţial de autocunoaştere
prin delimitare sau acceptare, furie sau resemnare, comprehensiune sau
exasperare, sarcasm, cinism, lehamite sau, dimpotrivă, determinare întru
schimbare. Nu
mai suntem sub domnia lui Faraon. Şi nici în pustie (deşi încă
nu au trecut cei patruzeci de ani, ci abia cele două decenii
brucaniene....)?? Ce
facem (cu noi) acum ? „Ura
de sine” ? Sau, mai degrabă, ruşinea, disperarea de-a fi român ! De unde furia
cvasigenerală faţă de cele câteva ieremiade româneşti
care, din iubire delirantă (ca la Cioran) sau disperată (ca la
Patapievici) ajung să facă din fantasmă proiect şi din
condamnare triumf?
Poate
că în primă instanţă Schimbarea
la faţă
a României degajă impresia unei
uri de sine. În fapt, la o lectură integrală şi bine cumpănită,
nici măcar sibianul nostru „Iov sulfuros”, „scepticul de serviciu”
al unei lumi agonizante, pentru care filosofia nu-i decât „le passe-temps
d’une vipčre élégiaque” şi „fiecare carte – o sinucidere amânată”
- nici măcar el nu urăşte, ci e oripilat de moliciunile orientale
ale României, vituperând mesianic sau apocaliptic tot ceea ce des-figurează
în efigie virtualitatea cuceritoare, teutonă, a românismului. Şi cum oare să vezi
„ură de sine” în extrasele din Politicile lui H.-R. Patapievici (strict circumstanţiate
istoric şi, din păcate, profund neînţelese de reaua voinţă
cvasigenerală) – şi nu o imensă, aproape disperată
participare la vitregiile destinului naţional ? V-aţi înjurat ţara
– reia ludic-maliţios Eugen Istodor muntele filipicelor într-un interviu
din 2007 cu autorul Omului recent[3].
„Ei, am înjurat-o...Când e vorba de noi, noi românii iubim şi
detestăm în acelaşi timp. Detestăm din iubire, pentru că
suntem exigenţi şi lucizi, şi iubim ceea ce detestăm, pentru
că suntem fatalişti, pentru că nu vrem să ne schimbăm
şi pentru că nici nu ne-am da pe alţii, deşi pe unii îi
admirăm şi am da orice să le semănăm, dar rămânând
noi.” – spune
Patapievici. Aparenta
„ură” faţă de nimicnicia românească este în fond o
enormă iubire înşelată, o uriaşă aşteptare
individuală desfrunzită de lehamitea colectivă. Un naţionalism
pe dos, care pleacă de la destrămare NU în numele spulberării,
ci dimpotrivă, al regenerării şi care, deşi vituperează
pe marginea abuliei, laşităţilor şi umilinţei naţionale,
deplânge nu atât netrebnicia, cât nenorocul esenţial al unei seminţii
aflate parcă într-un exod perpetuu. În „netocmire”, cum ar fi spus I.
L. Caragiale... Interstiţiu. Oftând cu Caragiale „De ce să ne
facem spaimă şi inimă rea degeaba ? La noi nu e nici mai multă,
nici mai puţină stricăciune decât în alte părţi ale
lumii, şi nici nu s-ar putea altfel. Calităţile şi defectele
omeneşti sunt pretutindeni aceleaşi, oamenii sunt peste tot oameni.
Limbă, costume, obiceiuri, apucături intelectuale şi morale,
religiuni, precum şi toate celelalte rezultate ale locului unde au trăit,
ale împrejurărilor prin care au trecut, îi pot arăta ca şi cum
s-ar deosebi mult cei dintr-un loc cu cei dintr-altul. Ei, însă, în
fondul lor, pretutindeni şi totdeauna sunt aceiaşi (...) Nici un neam
de oameni nu-i mai bun sau mai rău, nici unul mai inteligent ori mai prost.
Unul e mai aşa, altul mai aminterea, dar, la urma urmelor, toţi sunt
la fel. Zi-le oameni şi dă-le pace ! Aşadar, să nu ne mai
facem inimă rea şi spaimă gândindu-ne că lumea românească
ar fi mai stricată decât altele. Nu, hotărât, neamul acesta nu e un
neam stricat. E numai nefăcut încă. Nu e pân-acuma dospit cumsecade.
E încă nelimpezit de mizeriile seculare sub care a mocnit cu junghetura frântă.
Încă nu crede în dreptate. Încă nu poate scoate din sânu-i pe cine
să-i poată comanda. Încă nu ştie de cine să asculte,
fiindcă nu are deocamdată încredere în nimeni... Fript cu lapte,
suflă şi-n brânză. N-a ajuns să cumpănească bine
ceea ce ar fi în stare să poată cu ceea ce i se pune împotrivă,
şi astfel încă nu înţelege că în mâna lui ar sta să-şi
îndrepteze soarta şi să dispună apoi pe de-a-ntregul de ea. În
fine, nu are încă destulă îndrăzneală să-şi răfuiască
socotelile cu «binevoitorii săi epitropi». Dar cu vremea trebuie să
vină şi înţelegerea fără de care nu poate fi o naţiune
sigură de avutul ei, nici de onoarea, nici de viitorul ei.”[4] Pagină esenţială
şi definitivă, în opinia mea, aceasta semnata I. L. Caragiale. Şi
Luca Piţu acceptă Că în Schimbarea...
lui Cioran nu este Selbsthass ci,
dimpotrivă, un naţionalism delirant la puterea a doua, este de acord,
în cele din urmă, însuşi Luca Piţu cel care, încă din
1991, a lansat titlul (fecund) provocator Sentimentul
românesc al urii
de sine. „Ura
de ţara natală face parte din definiţia patriotismului – sau
numai din sentimentul acestuia ? Dacă îmi amintesc bine, în Schimbarea la
faţă a României şi Cioran striga că iubeşte trecutul
mioritic...«cu o ură grea»”- observă Născocor din Cârlibaba
în dialogul său cu Cernobîl Hiroşimescu. La care acesta din urmă
răspunde : „Transtextualizându-l, aş afirma că iubeşte
Valahia cu o ură dură, nesecată. Are, deci, legături cu ea.
O iubiurăşte pentru că l-a decepţionat, pentru că i-a
înşelat aşteptările, pentru că l-a fentat în varii rânduri
(...) Nu e un adevărat apatrid, cum pretinde, nu a învins încă România
din el, îi mai degrabă un antipatrid, ţeara nu încetează a-l
obseda, iar el, în felul său, îi e fidel şi după divorţ”.
În
sfârşit, Născocor pune verdictul :”Naţionalismul acesta nu
numai că este ŕ rebours, dar îl dublează o înfricoşătoare
megalomanie.”[5] Propunând echivalentul mioritic
„der rumänische Selbsthass” pentru faimoasa formulă a lui Theodor
Lessing „der Jüdische Selbsthass”, Luca Piţu face o (lesne de înţeles)
concesie strălucirilor ambalajului retoric. Citez
aproape la întâmplare din Schimbarea
la faţă
a României
: „Nu există fiinţă mai înclinată ratării ca românul.
Pe lângă multe alte cauze, absenţa unei conştiinţe naţionale
puternice a fost hotărâtoare. Psihologic, n-am avut tendinţa spre o
solidaritate efectivă, iar istoric, nefiind naţiune, ne-a lipsit
cadrul acestei solidarităţi. Nihilismul aproximativ al românului îşi
găseşte în ratare implicaţia firească”. Toată
demonstraţia merge exact în sensul invers verdictului, urmărind în
fapt anularea carenţei, trezirea, provocarea şi vindecarea fiinţei
naţionale, inclusiv prin umilirea ei sistematică. Nu altceva decât
biciuirea stimulatorie este scopul întregii acestei cărţi de
insuportabil sadomasochism... mesianic. „Ce
înseamnă astăzi România, Bulgaria, Iugoslavia, Grecia ?”, se întreabă
Cioran spre finalul cărţii din 1936 : „Oricât aş fi de
pesimist cu privire la trecutul şi la prezentul României şi oricât
– din dorinţă de obiectivitate – aş încerca s-o depreciez,
îmi este imposibil să nu recunosc că ea este singura ţară
balcanică al cărei viitor va revela un fenomen original de mare
amploare. Ceea ce are România în plus faţă de celelalte ţări
care o înconjoară este o conştiinţă nemulţumită,
care-şi justifică valabilitatea nu prin adâncime, ci prin permanenţă”.
Nu „ura de sine”, ci
„conştiinţa nemulţumită” – iată cheia teribilei
imprecaţii cioraniene. Astfel
încât, dacă ne ţinem firea la lectură, în final vom fi de
acord că toate textele rele ale românilor despre ei înşişi au
ca impuls originar exemplaritatea punitivă. Educativul, terapia morală
prin critica socială, nicidecum statuarea unor infirmităţi etnice
date ca blestem o dată pentru totdeauna. „Cam
cu un secol înainte, Piotr Ceadaaev (1794-1856) a scris despre Rusia şi ruşi
cam tot ceea ce avea să scrie Cioran despre România şi români, dacă
nu cumva cu un plus de radicalism disperat”– observa Sorin Antohi în
subcapitolul 3, „Expresii ale stigmatului colectiv în alte culturi” din
substanţialul său studiu despre „Cioran şi stigmatul românesc.
Mecanisme identitare şi definiţii reale ale etnicităţii”,
cuprins într-o carte esenţială pentru prezentul context.[6]
Ceadaaev,
continuă Antohi, „a fost un admirator al lui Schelling, pe care l-a
şi întâlnit, căruia i-a scris, dar citise şi alţi autori
germani, între care Kant şi Hegel. Dar probabil că cea mai importantă
înrâurire asupra viziunii lui Ceadaaev au avut-o filosofii francezi
conservatori : Bonald, Ballanche, de Maîstre (pe care se pare că l-a
şi întâlnit), Chateaubriand şi Lammenais. Este o generaţie
spirituală de care Cioran nu este străin. Diferenţa principală
dintre cei doi pesimişti este, în planul doctrinei, marea înclinaţie
a lui Ceadaaev către catolicism (mai exact, către ideile romanticilor
francezi şi germani care se raportau la catolicism), tentativa sa de a
sintetiza tradiţionalismul preromantic, antiluminist, şi forma de
catolicism amintită”. Ei
bine, mergem la text[7]
şi citim :”Faptul că suntem de-abia pe punctul de a descoperi
adevăruri dintre cele mai banale în alte părţi de lume şi
chiar, în anumite privinţe, la popoare mai puţin înaintate decât
noi, constituie una dintre cele mai deplorabile particularităţi ale
bizarei noastre civilizaţii. Noi (ruşii, n.n.) nu suntem nici
ai Occidentului, nici ai Orientului şi nu avem tradiţiile nici ale
unuia, nici ale celuilalt (...) Noi trecem prin vremuri într-o manieră atât
de neobişnuită, încât, pe măsură ce înaintăm, ne
scapă definitiv chiar şi ceea ce s-a întâmplat în ajun. Noi creştem,
dar nu ne maturizăm. Avansăm, dar în linie oblică, altfel spus,
într-o direcţie ce nu duce la nici un ţel. Suntem ca nişte copii
care n-au fost puşi să gândească ei înşişi. Deveniţi
maturi, ei nu au nimic care să le fie propriu. Întreaga lor cunoaştere
le rămâne la suprafaţa fiinţei, întregul lor suflet este în
afara lor. Iată exact cazul nostru.” În
sfârşit :”Noi (ruşii, n.n.) nu am vărsat nici o idee
în ansamblul ideilor omeneşti, nu am contribuit cu nimic la progresul
spiritului uman, şi tot ce ne-a revenit nouă din acest progres – am
desfigurat. Din prima clipă a existenţei noastre sociale, nimic de la
noi n-a încolţit pe solul steril al patriei noastre, nici un mare adevăr
nu şi-a luat zborul din rândurile noastre, nu ne-am dat osteneala să
născocim ceva noi înşine, şi din toate câte le-au imaginat
ceilalţi n-am împrumutat decât aparenţele înşelătoare
şi luxul inutil.” Mă
întreb : oare ce predomină aici – „ura de sine” (!) sau, mai degrabă,
exasperarea neputincioasă a Marginii faţă de Centru şi dorinţa
arzătoare a epigonului mimetic de a putea crea original, de a-l vedea pe
mujicul luminat în rând cu chibzuinţele occidentalului ? Nu ştim în
detalii cum se vor fi desfăşurat polemicile dintre sincronizanţii
occidentalişti şi
slavofilia izolaţionistă în climatul anarhic al Rusiei lui Ceadaaev
(o idee ne dau Demonii dostoievskieni, de citit în paralel cu Huliganii lui Eliade), dar este limpede că mesajul acestuia
mergea – ca şi în cazul lui Soljeniţîn, după 1990 – tot în
direcţia afirmării „apusene” a sufletului slav. Aceeaşi
ascensiune, dar pe celălalt versant al muntelui. De
altfel, în 1836, cu exact un veac înainte de Schimbarea la faţă
a României, în Apologia unui
nebun, acelaşi Ceadaaev (adevărat,
cuminţit între timp de reacţiile de violentă împotrivire pe
care le înregistrase) precizează :”Există diferite feluri de a-ţi
iubi ţara (...) Minunat lucru – dragostea de patrie, dar există ceva
şi mai bun decât ea : dragostea de adevăr. Dragostea de patrie naşte
eroii, dragostea de adevăr făureşte înţelepţii, aceşti
binefăcători ai umanităţii. Dragostea de patrie este cea
care divide popoarele, care alimentează ura naţională şi
uneori îndoliază pământul. Dragostea de adevăr este cea care răspândeşte
lumina, care duce la desfătările sufleteşti, care apropie oamenii
de dumnezeire. Nu pe calea patriei, ci pe calea adevărului se urcă la
ceruri. Este adevărat că noi, ruşii, avem în rândurile noastre
prea puţini oameni îndrăgostiţi de adevăr : ne lipsesc
exemplele. N-ai, prin urmare, de ce să porţi o prea mare pică
unei naţiuni pentru faptul că s-a tulburat în asemenea măsură
atunci când infirmităţile i-au fost apostrofate cu oarecare violenţă,
dacă respectiva naţiune s-a preocupat dintotdeauna prea puţin de
ceea ce este adevărat şi de ceea ce nu e.” Şi
ceva mai departe :”De trei sute de ani, Rusia năzuieşte să
se contopească cu Occidentul, de trei sute de ani ea se recunoaşte
inferioară Occidentului, îşi ia din Occident toate ideile, toate învăţămintele,
toate plăcerile. De un secol încoace, ea face chiar mai mult decât atât..
Cel mai mare dintre regii noştri, gloria noastră, semizeul nostru, cel
care a inaugurat pentru noi o eră nouă, s-a dezis acum o sută de
ani de vechea Rusie, în faţa întregii lumi (...) Eu n-am învăţat
să-mi iubesc ţara cu ochii închişi, cu fruntea plecată, cu
gura închisă. Consider că nu poţi fi de folos ţării
tale decât dacă o priveşti cu luciditate. Consider că vremea
iubirilor oarbe a trecut, că fanatismele, de orice fel ar fi, nu mai au
nici o justificare. Îmi iubesc ţara aşa cum m-a învăţat
Petru cel Mare s-o iubesc. Recunosc, nu împărtăşesc deloc acel
patriotism bigot, acel patriotism leneş care se aranjează să vadă
totul în roz, care se amăgeşte cu propriile sale iluzii şi care,
din păcate, a contaminat în zilele noastre
multe spirite valoroase. Cred că dacă noi am venit după alţii
este pentru a face mai bine decât acei alţii, pentru a nu mai repeta greşelile
lor, pentru a nu mai cădea în admiraţia oarbă manifestată
de ei.” Cuvinte
la fel de valabile pentru Cioran în 1936, ca şi pentru noi, şaptezeci
de ani după aceea (vezi publicistica lui Andrei Pleşu !). Şi
încă, din acelaşi text al lui Ceadaaev din 1836 : „Noi nu avem
încă decât instincte patriotice. Suntem încă mult prea departe de
patriotismul filtrat prin gândire al vechilor naţiuni maturizate prin
activităţile intelectului, luminate de meditaţiile ştiinţei.
Ne aflăm încă în stadiul în care ne iubim ţara în maniera
popoarelor adolescente, care încă se află în căutarea ideii
care le aparţine, a rolului pe care sunt chemate să-l joace pe scena
lumii.” „Ce
le lipseşte germanilor”
Asta
se întreabă Nietzsche în Amurgul
idolilor.[8][8]
”Germanii
– odinioară numiţi un popor de gânditori – oare astăzi mai gândesc?
Germanii sunt acum plictisiţi de spirit, privesc spiritul cu neîncredere,
politica le absoarbe tot interesul serios pentru chestiunile cu adevărat
spirituale”. Îi domină un „afurisit de instinct al mediocrităţii”,
muzica lor a ajuns „constipată, constipantă”, pretutindeni „o
grabă indecentă” însoţită de „alcoolismul tineretului
studios”, fiindcă avem nevoie de „educatori, nu de profesori gimnaziali”, de elite, nu de mulţimi
puhave. „Câtă
anevoinţă, poticnire, jilăveală, somnolenţă, câtă
bere se găseşte în inteligenţa germană !” exclamă
exasperat Nietzsche. Şi continuă :”de nimic nu suferă
cultura noastră mai mult decât de supraabundenţa de gură-cască
fuduli şi de cioburi-de-umanităţi. Universităţile
noastre sunt, fără voie, adevărate sere ale acestui soi de
atrofiere a instinctului în ce priveşte spiritul...” Peste vreo trei decenii, dinspre ţara lui Cervantes şi-a lui Unamuno, ne trezim cu sfânta încruntare a lui Ortega y Gasset în faţa „Spaniei nevertebrate”, o ţară dominată de masele debusolate, decerebrate şi rebele, de o instinctualitate colectivă debordantă şi sufocantă, pentru care individul exemplar e una cu imaginea diavolului. „Printr-o stranie
şi tragică pervertire a instinctului specializat în valorizări,
scrie Ortega [9], poporul spaniol detestă
de secole orice om exemplar, sau, cel puţin, este orb în faţa calităţilor
excelente. Când se lasă mişcat de cineva, e vorba, aproape
invariabil, de cine ştie ce personaj netrebnic şi inferior, care se
pune în slujba instinctelor multitudinare(...) După ce am cercetat îndelung
diagnosticele stabilite în legătură cu maladia mortală de care
suferă poporul nostru, mi se pare că cel mai apropiat de adevăr
poate fi găsit în aristofobie sau ura faţă de cei mai buni.” Logic,
urmează că „într-o ţară unde masa e incapabilă de
umilinţă, entuziasm şi adoraţie faţă de ceea ce îi
este superior se întrunesc toate probabilităţile pentru ca unicii
scriitori influenţi să fie cei mai vulgari, cu alte cuvinte cei mai
facil asimilabili. Cu alte cuvinte, cei mai cu desăvârşire
imbecili”.[10][10]
„O
formă fascinantă a stigmatului etnic este ura de sine a evreilor,
singura teorie a stigmatului colectiv care a parcurs integral drumul de la mit,
trecând prin faza pseudoştiinţifică, la statutul de categorie
juridică”, scrie Sorin Antohi [11] vorbind de Anna Freud
(care „a explicat identificarea cu agresorul prin dorinţa evreilor ca,
acceptând păcatele şi tarele atribuite de antisemiţi, să
scape de frica – intensă şi, din păcate, justificată –
de a nu fi trataţi ca evrei”), Moritz Lazarus (pentru care autocritica
era marele merit al evreilor, dovada sănătăţii mentale),
formule precum „die jüdische Nervosität”, „psychosis judaica” sau, în
retorica freudiană, „complexul evreiesc”. „Explicaţiile, notează Antohi, erau dintre cele mai diferite, de la cele
religioase şi mistice (evreii plăteau pentru două milenii de păcate
şi crime) la cele „ştiinţifice” : recurenţa incestului
la evrei, endogamia şi consanguinitatea, (dimpotrivă) metisajul
extrem, rezultat inevitabil al dezrădăcinării, al vieţii
preponderent urbane, al tensiunii intelectuale prelungite etc. Freud, Cesare
Lombroso (teoretician al degenerării, evreu şi el), Alfred Adler
(teoretician al inferiorităţii, şi el evreu) au adus un prestigiu
suplimentar mitului, cu atât mai credibil cu cât antisemiţii ne-evrei nu
aveau decât să reia teoriile antisemiţilor evrei – şi lista
acestora e lungă, de la părinţii sionismului înşişi la
personalităţi de talia unor Otto Weininger, Marx, Fritz Mauthner, Karl
Kraus.” Apropo
de Weininger, să deschidem faimoasa Sex
şi caracter (1903)[12]
: „Arienii cei mai autentici, cei mai arieni, cei mai siguri de apartenenţa
lor la rasa ariană nu sunt antisemiţi. (Autorul trebuie să
facă aici observaţia că el însuşi este de origine iudaică).
Oricât de neplăcut se simt atinşi de evidentele trăsături
evreieşti, cu siguranţă însă că în general nici nu
pot înţelege antisemitismul duşmănos. Şi tot ei sunt aceia
pe care apărătorii îi numesc cu plăcere «filosemiţi»
şi ale căror aprecieri mirate şi pline de dezavuare la adresa
urii faţă de evrei sunt menţionate acolo unde evreimea este
denigrată sau atacată. La antisemitul agresiv însuşi se vor
putea constata întotdeauna anumite trăsături evreieşti. Chiar
în fizionomie se poate evidenţia uneori acest lucru . Nici nu ar putea
fi altfel. Aşa cum la celălalt iubim doar ceea ce am vrea bucuroşi
să fim noi înşine, tot astfel urâm la el ceea ce nu vrem să fim
niciodată noi înşine şi totuşi parţial încă
suntem. Astfel se explică faptul că cei mai înverşunaţi
antisemiţi se găsesc printre evrei. Ura e un fenomen de proiectare, la
fel ca şi dragostea...” Să
extragem din capitolul XIII (Evreimea)
al cărţii lui Weininger câteva note critice : „pe cât de puţin
există în realitate o demnitate a femeilor, pe atât de imposibil este să-ţi
imaginezi un gentleman evreu. Adevăratului evreu îi lipseşte acea
distincţie interioară, care este o consecinţă a demnităţii
Eului propriu şi a preţuirii Eului străin. Nu există
nobilime evreiască (...) Punctul celei mai puternice concordanţe între
femininitate şi evreime. Evreul este mereu mai lasciv, mai pasional, chiar
dacă, în mod ciudat – poate legat de natura sa, care nu e antimorală
– mai puţin potent sexual şi precis mai puţin capabil de o mare
pasiune decât bărbatul arian (...) Evreul e comunist înnăscut
şi îşi doreşte mereu comunitatea (...) Lipsa totală de
modestie a evreului este legată de neînţelegerea sa faţă de
ideea de milă (...) Evreul este relativ amoral, niciodată foarte bun,
dar niciodată foarte rău. De aici şi faptul că evreimii îi
lipseşte atât ideea de înger, cât şi ideea de diavol...” etc. Ei
bine, ce observăm aici ? Întâi
de toate, izbitor este, în toate verdictele, neadevărul radicalismului
provenit din generalizare : de ce ar fi, din principiu, feminitatea (şi, în
subsidiar, evreitatea) numaidecât lascivă, lipsită de demnitate
şi măreţie !? (Ca să nu mai spun că înclinarea către
comunism, megalomania, cruzimea şi absenţa angelicului sau demonicului
din ethosul colectiv caracterizează de când e lumea o bună parte a
umanităţii, indiferent de seminţie, geografie, istorie ş.a.m.d.). În
al doilea rând, nici aici nu se simte, cel puţin din perspectiva mea, vreo
„ură de sine”, fie viscerală, fie doctrinară, ci doar o
tactică nevrotic-provocatoare de salturi moral-comportamentale. O înverşunare
punctuală, cu, probabil, varii cauze circumstanţiale, dar nicidecum
vreo pornire devastatoare. Fără
îndoială, însă, istoricul şi bibliografia sintagmei „der jüdische
Selbsthass” sunt cu mult prea stufoase, complicate şi delicate pentru
amatorismul nostru în materie. Dar cel puţin la nivelul unei simple
lecturi din Weininger, neimplicat afectiv la modul pasional, lucrurile sunt
departe de a legitima conotaţiile atât de sulfuroase care fac îndeobşte
lestul specific faimei negative a opului în discuţie. Mult
mai aproape decât ura mi se pare –
pentru a-l continua pe Sorin Antohi – ruşinea,
despre care scrie aplicând teoriile lui Erving Goffman, distincţia făcută
de E. R. Dodds (în Grecii şi
iraţionalul) între culturi ale
ruşinii şi culturi ale vinei (shame-cultures şi guilt-cultures), aplicarea formulei cu pricina – de către Virgil
Nemoianu - la cazul românesc, trecând la Paul E. şi Jean T- Michelson,
„care au elaborat un model al României contemporane ca societate disfuncţională”,
pentru a conchide că : „avem
de a face cu o tăcere semnificativă, cu un gigantic lapsus naţional,
care ne face să privim rarele ieşiri ale câte unui autor patetic în
căutare de răspunderi locale sau individuale pentru metehne şi
nenorociri publice ca pe tot atâtea trădări sau perversiuni. În
aceeaşi ordine de idei, e simptomatică popularitatea persoanelor,
instituţiilor şi grupurilor care reconfortează orgoliul
individual prin exaltarea orgoliului naţional, păstrând astfel regula
societăţilor autoritare şi – în intenţie –
totalitare”.[13],
[14]. Câteva
deschideri Dacă
dorim o evaluare în prezentul acut a unei analize a „psihologiei poporului
român” făcute acum şaptezeci de ani, atunci să luăm
textul omonim semnat de C. Rădulescu-Motru în primul tom al Enciclopediei
României, încercând să ne
transpunem alcătuirea sufletească de azi în oglinda propusă
atunci de fostul student al lui Wundt. Ce-am
putea spune, aşadar, astăzi despre „individualismul sufletului românesc”
şi „înclinaţia spre anarhie”, despre „neperseverenţa la
lucrul început”, cultul improvizaţiei şi fascinaţia slujbei la
stat (toate venite odată cu veacul 19, cu birocraţia şi inflaţia
politicienilor), despre rezistenţa la educaţie („marea majoritate a
elevilor noştri nu ajung să practice carierele indicate, ci practică
ceea ce improvizaţia le-a dăruit”), indisciplina economică,
lipsa spiritului comercial, caracterul de nababi risipitori, nerespectarea
legilor ca manifestare directă a individualismului („românul consideră
nerespectarea legilor ca un titlu de mărire şi de putere”), sfidarea
liberei concurenţe („românul cere beneficii pe baza dovezii că este
român”)...ş.a.m.d.? Concluzia
lui Motru din 1937 mi se pare cea mai nimerită încheiere pentru rândurile
de faţă: „Suntem
noi, românii, înrudiţi sufleteşte cu burghezia occidentală,
atunci ceea ce ne rămâne de făcut este să aplicăm
principiile ei politice şi economice, în mod sincer, înlăturând,
pedepsind chiar cu brutalitate toate apucăturile care ne depărtează
: vom fi burghezi sinceri, nu de paradă. Suntem noi, românii, dimpotrivă, străini sufleteşte de
burghezii occidentali, atunci ceea ce ne rămâne de făcut este ca, înainte
de a copia legi şi instituţii burgheze, să începem prin a ne
studia pe noi înşine, ca să vedem cine suntem şi ce putem. Ruşine nu este pentru poporul care se ştie deosebit sufleteşte
de popoare glorioase şi puternice, dar este ruşine pentru poporul care
n-are îndemnul să-şi cunoască firea şi destinul”.[15][15] P.
S. Mulţumindu-vă pentru atenţie, vă propun ca în ora ce
urmează să ne întrebăm dacă naţionalismul mai poate fi
o temă, un sentiment de actualitate în postmodernitatea mondializării.
Ma refer, desigur, la naţionalism
în termenii moderaţiei care desfide puseurile xenofobe şi altericide,
deci nediabolizat de Stânga internaţionalistă. Pentru că de buna
renaştere a mândriei naţionale depinde însăşi vindecarea noastră de
obsesii identitare, fantasme răzbunătoare, porniri antioccidentale,
reformarea mentalităţilor retrograde etc. Pe scurt: vă imaginaţi
în România ceva comparabil cu stadioanele care-l aclamau frenetic acum câţiva
ani pe Bruce Springsteen cântând „Born in USA...” ?!? Nu
avem dreptul să ne lăsăm pradă fatalismului abulic, considerând
starea de acum a României (de balenă harponată mortal şi eşuată
pe plajă, pe care nici o forţă n-o mai poate reda mării
şi nici un electroşoc n-o mai poate mişca întru vindecare) drept
o realitate irepresibilă, un fenomen ireversibil. Dar ca să putem face
ceva cu noi înşine, este nevoie
sa reactualizăm toate aceste străvechi frământări de
ordinul masochismului. Să le reexaminăm la rece, să le facem
alchimia mentală şi să lepădăm odată din pântece
fătul mort cu care ne tot ambiţionăm să înaintăm în
istorie. Altminteri nu mai e mult până la septicemie.
[1] Mihai Eminescu, Fragmentarium, ediţie de Magdalena D. Vatamaniuc, Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1981, pp. 137 - 248 [2]
Mihai
Eminescu, Opere, XVI, Editura
Academiei, 1989, p. 325. Este una dintre cele mai negre scrisori ale lui
Eminescu către Veronica Micle, datând din intervalul ianuarie-iunie
1876 : Mi-ai omorât orice idee mai bună în cap”, credeam în d-ta,
nu mai cred”, „ce imputări se pot face unei femei uşoare ?”
ş.a.m.d. Tot în primăvara lui 1876 apare şi la Eminescu,
precum la I. L. Caragiale, formula România – „ţară rău
tocmită”, şi anume într-o scrisoare către Leonida Panoplo
(ibidem, p. 326) : „Un om nu poate face nimic într-o ţară rău
tocmită şi măcar să tot poruncească, rămâne
la vorba ceea : a poruncit cânelui şi cânele pisicei şi pisica
şoarecelui, iar şoarecele şi-a atârnat porunca de coadă”. [3]
„Horia-Roman Patapievici analizează „piaţa” filosofiei româneşti”,
în Cotidianul, marţi 6
noiembrie 2007, p. 24. [4]
„Horia-Roman Patapievici analizează „piaţa” filosofiei româneşti”,
în Cotidianul, marţi 6
noiembrie 2007, p. 24. [5]
Luca Piţu, Sentimentul
românesc al urii de sine, Editura
Institutului European, 1991, pp. 17-23 (am citat din ediţia a doua,
1997, p. 19, cu unele variaţii stilistice).
[6]
Sorin Antohi, Civitas imaginalis.
Istorie şi utopie în cultura română, Editura Litera, 1994,
pp. 208-286. [7]
Piotr Ceadaaev, Scrisori filosofice către
o doamnă, trad. Janina Ianoşi, prezentare de Ion Ianoşi,
ediţia a doua, Editura Humanitas, 2007. [8]
Friedrich Nietzsche, Amurgul idolilor
sau cum se filosofează cu ciocanul (1889), trad. Alexandru Al.
Şahighian, ediţia a doua, Editura Humanitas, 2007, p. 65 ş.u. [9] Ortega y Gasset, Spania nevertebrată. Schiţă de reflecţii istorice, trad. Sorin Mărculescu, Editura Humanitas, 1997, p. 94. [10]
Ibidem, p. 75. Pentru detalii comparatiste, a se vedea, spre exemplu,
volumul de „eseuri de mentalitate” T(z)ara
mea. Stereotipii şi prejudecăţi,
coordonat de Ruxandra Cesereanu în 2006 la Institutul Cultural Român, cu
precădere contribuţiile semnate, în ordinea sumarului, de Angelo
Mitchievici, Marius Jucan, Traian Ungureanu, Mircea Cărtărescu,
Ştefan Borbely, Doru Pop. Dar mai ales eseul
Ruxandrei Cesereanu (Eminescu,
Cioran, Patapievici şi România. Eseu despre o ţară simultan
iubită şi repudiată”, pp. 240-260) în care autoarea
citează verdictul definitiv dat de Cioran (în Mon
Pays) acestui „amour-haine” :
„o iubire răsturnată, o idolatrie pe dos”, „teoria ţâşnită
din rărunchi a unui patriot fără patrie”. Concluzia
Ruxandrei Cesereanu ? „Ce trebuie reţinut din studiile de caz de mai
sus ? Că românii au un complex
al bastardului sau, şi mai rău, un „complex
al avortonului”, de aici ratarea lor generalizată”. Pentru
viciile noastre din prezentul acut, v. Daniel Barbu, Politica
pentru barbari, Editura Nemira, 2005, acelaşi Daniel Barbu care a
coordonat Firea românilor, tot la
Nemira, în 2000, un volum deopotrivă suculent şi instructiv. [11].
Sorin Antohi, op. cit., p. 245. [12]
Otto Weininger, Sex şi caracter,
trad. Monica Niculcea şi Şerban Căpăţână,
Editura Anastasia, 2002, pp. 507-523. V. şi Jacques Le Rider, Otto
Weininger – cazul emblematic de „ură de sine evreiască”,
în Esther Benbassa, Jean-Christophe Attias, coord, Ura
de sine. Identităţi dificile, trad, Liviu Ornea, EST ed., pp.
55-68. [13]
Sorin Antohi, op. cit., p. 234. [14]
Intregul
studiu final din cartea lui Antohi Civitas
imaginalis (şi anume Cioran
şi stigmatul românesc. Mecanisme identitare şi definiţii
radicale ale etnicităţii) este, repet, fundamental pentru tema
noastră. Îmi îngădui aici măcar un citat
in extenso
„Întrebarea Comment peut-on etre
Roumain ? s-a înfiripat de prin
anii 1820, de la primele contacte cu Occidentul la care participă românii
cu ambiţia arderii etapelor (...) Articularea întrebării
identitare de către Celălaltul occidental, ironic şi dispreţuitor
– sau aşteptarea anxioasă a acestei întrebări – vor fi
condiţia esenţială a transformării atributului
în stigmat metafizic al identităţii
naţionale (cu surse în lumea germană) în competiţia cu
modelul contractualist (cu surse franceze) – pentru a da câteva exemple :
discuţia specificului naţional, protocronismul – părea să
pună capăt frământărilor intelighenţiei,
oferindu-i alternativa unei iluzorii, dar atrăgătoare, împăcări
cu sine. Eu cred că tocmai această victorie aparentă a românităţii
metafizice a accentuat înclinaţia spre autocritică şi
desconsiderare de sine la unii intelectuali români, pentru simplul motiv că
a eternizat o dezbatere a identităţii în termeni abisali, foarte
apropiaţi de zona periculoasă a temeiurilor metafizice ale
persoanei. Pe de altă parte, persistenţa modelului german al
etnicităţii, caracteristic statelor recente şi/sau
sentimentul (poate inconştient al) precarităţii
ne dezvăluie dificultatea intelighenţiei şi
politicienilor de a se identifica realmente cu statul pe care eventual
pretindeau că îl reprezintă sau apără. Altfel spus,
consider că, asimilând foarte greu modelul statului ca principiu
identitar colectiv, lumea românească a rămas să cunoască
torturile interminabile atât de dramatic transcrise de Cioran”. „Cum
poate fi cineva român ?” a fost şi tema lui Horia-Roman Patapievici
în cadrul „Conferinţelor Cuvântul”,
coreferenţi fiind Livius Ciocârlie şi Matei Călinescu (v.
Mircea Martin, coord., Conferinţele
„Cuvântul. Identitate românească – identitate europeană”, vol.I,
Editura Cuvântul şi Fundaţia Amfiteatru, 2008, pp. 9-27). De
altminteri, ambele volume coordonate de Mircea Martin pot fi, în context,
consultate cu deplin folos. [15]
. c.r.-m (Constantin Rădulescu-Motru), Psihologia
poporului român, în Enciclopedia
României, I, Bucureşti, 1940.
* * * Intrebarea de duminică Duminică 22 aprilie 2007
Unii spun că nu frumuseţea Muntelui, pe vreme bună, fascinează, ci tocmai schimbările brusce ale vremii, ploile şi chiar furtuna… Confirm prin imposibilitatea de a da uitării o drumeţie: după timpul frumos în care am urcat cu greu corturile, aşezate apoi între izvor şi stîna, ne-au trezit, în miez de noapte, trăznete! Grindina şi stropii grei ai ploii torenţiale loveau zgomotos pînza întinsă a cortului. Toate au trecut, aproape ca fulgerul. Dormind adînc, ne-am trezit tîrziu, cînd soarele izbutise să-si vîre raza printr-o fantă. La uşa cortului ne aştepta un castron cu jintiţă, o bucată zdravănă de caş şi o ulcică cu lapte proaspăt muls, cald, de oaie…
Oare ceea “ce îl cheamă pe om pe înălţimi să fie înrudirea sa
cu infinitul?” ((Aegidius Tschudi, pe la 1500!). Merg acolo oamenii “pentru
a-şi învinge slăbiciunea din ei, ridicîndu-se pentru o clipă la
înăltimea Munţilor” (Reinhold Messner)?
Ce ne oferă el, Muntele, ce ne cere el? Te rog foarte mult, bucură-ne
cu cîteva gînduri despre Munţi, cu întîmplări trăite în
“leagănul” lor? Dan C.: Nu
stiu - si nici n-as vrea sa stiu - ce-ar zice psihanalistul auzind ca ador
teatrul si ma lasa rece filmul, ori ca n-as da o ora de munte fie si pentru
zece veri la mare ! (Sigur, un amic rautacios ar ricana numaidecit : daca ai
fost burtos de mic, vezi bine ca nu prea-ti da mina sa-tzi etalezi shuncile pe
plaja, in vreme ce, cu pantaloni bufantzi, bluza de vint si rucsacul in spinare
dai mai bine pe carari de munte...)
Oricum ar fi, eu m-am copt mental la shcoala drumului de tzara heideggerian, la
lumina neomeneasca a Luminishului (Lichtung-ul) ca revelatzie, la
frumusetzile tapshanelor sadoveniene iluminate tainic si printre
"linistile" lui Blaga. Toata metafizica - isichasmul, salbaticia
initziatica - apartzine muntelui, urcushului, inaltzarii. Feminina,
materna, marea ramine cu nostalgia, cu dorul si fantazarile bovarizante. Fara
indoiala, precum Luna si Soarele, Muntele si Marea sunt perfect complementare,
au o simbologie la fel de fascinanta, aceeasi fortza in traditzia
alchimica, oculta etc. Intre virful muntelui si adincurile marii, absolutul este
acelasi. Numai ca, pe scurt, urcarea muntelui mi s-a parut intotdeauna
un drum spre Dumnezeu, iar alunecarea in apele marii - o coborire spre
moarte. O "inshurupare in Maelstrom", vorba lui Poe.
Numai ca, revenind in prozaic -n-am chef sa-mi asum riscul unei filosofari de
doua parale, fiindca s-au scris biblioteci si s-au trait... muntzi de initziere imprejurul
Urcushului - trebuie sa specific ca nu atit ascensiunea in sine, pe steiuri
salbatice, cit ratacirea domoala prin paduri ma fericeste. Si cel mai mult :
popasul tacut in luminis, acolo unde nu vorbesc decit frunzishurile,
pasaretul si, eventual, isvorul, sau apele involburate. Nicaieri, ca
acolo, nu cad mai total in mine insumi, nicaieri fortza centripeta nu te
re- incheaga mai esentzial ca acolo. Sa-tzi mai spun ca - mental - imaginea
totala in materie mi se pare eminesciana insula a lui Euthanasius... ?
Stiu ca, daca ne citeste cineva, mai ales vreun june,se va prapadi de ris. Toate
lucrurile astea au devenit demult apanajul deriziunii. D-aia tac. Si visez s-o
luam tiptil spre munte.
Ah, inca ceva : cred ca noi doi ne deosebim intr-o chestiune. Poate ma inshel,
dar cred ca tu - gindire matematica, deh ! - gindesti in termeni de
performantza (fie ea si una fotografica) si preferi stinca, provocarea dura, meteorologica,
furtunile, in timp ce eu - aburos, iratzional, sentimentaloid si filologic - nu
am deloc nevoie de reliefuri teribile, nietzscheene : o capitza de fin pe o
coasta de deal e de ajuns sa-mi dea gustul si aromele divinului. Gresesc ? P.S. A doua zi: Eu
trag la teatru si nu la film fiindca teatrul este un substitut al familiei vii,
al caldurii familiale, de care eu am dus al naibii lipsa in copilarie.
Filmul e fals, incremenire, ghiatza, te respinge. Iar marea, ca figura a
maternitatzii,a matricei placentare - ai sa rizi - este maica-mea, care m-a
coplesit cu grija ei, in vreme ce au am dus tot timpul un dor nebun de tata. Si
cum de tata n-am avut parte, am tras la munte, care-i simbolul Zeului, al
paternitatzii inalte, viguroase, neinfricate si de neclintit.
Duminică 1 aprilie 2007
Am citit undeva ca obiceiul de a darui flori n-ar fi atit de legat de romantism
cit de …nesiguranta. Unii sustin ca nu se daruiesc flori femeilor de orice
virsta… Exista un limbaj al florilor, iar unele din aceeasi specie, pot avea
culori diferite si limbajul se complica, intervenind un cod al culorilor. Sint
si flori ce nu trebuie oferite!
Acum, cind in piata gasim capsuni dar si lalele in timpul iernii, e mai usor cu
daruirea? Daruim flori si in semn de pretuire, ca sa fim iertati, ca sa
dobindim? Cit de importanta mai este daruirea unei flori, daca o sotie spune ca
nu-si mai aminteste de cind barbatul ei nu i-a mai adus cadou nici macar o
floare ?
Dan
C.: Dragule,
din pacate muntii de flori care s-au revarsat peste femeile din Bucuresti
astazi, ca si la 1 si 8 martie, reflecta aceeasi isterie ce caracterizeaza
psihologia urbana valaha. S-au uitat demult notiunea de simbol, forta
ultraelocventa a simplitatii, gratzia sugestiei. Totul se face in numele
materiei coplesitoare, etalate ostentativ, nu neaparat mirlaneste, dar
nepriceput, cu neincredere totala in suavitate, diafan, ingenuitate. Cine mai
are constiintza ca - daruind un fir de floare - spune TOT ce se cuvine (si
doreste a fi) spus ? Nu, noi ne aruncam direct la un buchet de 7, 9, 11
fire, si nici acesta nu e lasat singur : el e dublat de cadoul propriu-zis
- parfum, bluza, pantofi, colier, dupa cum o carte nu constituie un cadou -
oricit de scumpa ar fi ea - ci este destinata mereu a insotzi altceva,
considerat indeobste a fi darul cel pretzios. Astfel incit e
semnificativ ca floarea e legata de nesigurantza, cum spui ca ai citit undeva.
Inainte vreme, cel putzin in protipendada, simpla lasare a cartzii de vizita la
usa cuiva, un buchet de violete trimis, cu un ravashel, prin servitor, sau
o azalee expediata direct de la florarie, spuneau aproape totul, intr-o
codificare cocheta, despre natura si fortza sentimentelor expeditorului, ca
si despre respectul pe care-l inspira destinatarul. Nu moralizez, am
oroare sa fiu didactic si sa pisalogesc propunindu-ma ca suprem etalon moral.
Dovada ? Le-am luat Taniei si Anei cite 11 lalele de Florii, o groaza de
chestiutze frumoase din Tirgul de la Muzeul Taranului, dupa care tot nu
mi-a ajuns : i-am tras sotziei si o pereche de pantofi, ca de Pasti, vezi
Doamne, totul in aceeasi precipitare isteroida de a face cadouri cit mai
intens materiale. Cum spuneam si ieri in "Gindul", la noi simbolul e
moft. Lucrurile devin cu adevarat importante numai la bax, la metru, la
kilogram, la vraf, morman, damigeana. Putzinul pretzios sperie sau stirneste
neincredere. Multul gretzos face placere si trezeste respectul. Oricum, bine
c-am avut soare de Florii, asa o sa fie si la Paste. |
|